Jump to content

Blaser modeller fra 1993 til 2003


caveman

Recommended Posts

Dette er slett ingen fasit men litt på husken og litt fra katalogene.

(R93 er etterhvert blitt ei salig blanding av modeller og betegnelser)

 

Den første R93 som ble vist frem i katalog var så vidt jeg husker en Luxus (nur Holz)

 

I 1996 var modellene Std, Prestige, Luxus (bla. Safari), Jagdmatch, UIT (match) og Grand Luxe i forskjellige utførelser, alle hadde treskjefter. I tillegg også Super luxus og Royal som var håndgraverte modeller i diverse utførelser. Attache og Offroad mener jeg å huske kom noe senere (1997?) I tillegg ble det samtidig laget noen for det amerikanske markedet som ble benevnet US+(modellnavn) eks. US std. Disse hadde rett stokk, ikke bayersk.

 

I 2000 laget de i tillegg Exclusive og Super Exclusive som håndgraverte modeller. Her var også Offroad Timber (syntetstokk med treimitasjon)

 

I 2004 var det de samme modeller men i tillegg Offroad Tracking, R93 SemiWeigt og Match.

Link to comment
Share on other sites

Enig i siste utsagn. Jeg har akkurat solgt min R93 offroad timber, den var på ingen måte timber lenger da jeg hadde siklet av dette tynne knallharde laget som er treimitasjon da det flasset på utsatte steder. Under derimot var det en skikkelig syntetstokk helt ulik disse hule plastlignende greiene du finner idag :mrgreen: , jeg duracoatet denne og var ganske så fornøyd helt til `må ha ` genet slo til igjen. Nåverende eier er supernøyd....Tror ikke det finnes hele trestokker til Blaser i det heletatt uten at jeg er bombesikker.

Link to comment
Share on other sites

Har den todelt skjefte men sideplater av tre er det en Luxus modell "Nur Holz". Låskassen er da enten svart eller blank

Er den lik over men gravyre i tillegg rundt sideplaten (av tre) er det trolig en Grand Lux modell Holz

Har den svart låskasse, hevarmkule i tre, gullfarget avtrekker og bolthode, og flutet løp er det en Attache.

Link to comment
Share on other sites

Ok, hvis den da i tillegg ikke har syntetskjefte i treimitasjon er jeg sterkt i tvil om at dette dreier seg om en standard fabrikkmodell av Blaser R93.

Det finnes imidlertid noen ulike tyske/østerriske/sveitsiske børsemakere som har laget stokker og egne varianter av vidunderet.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...