Jump to content

Høydeforskjell mellom fram og bak ringer?


Bazer_Punk

Recommended Posts

Fikk endelig tak i kikkersikteringer til Rugeren min, men når eg har montert ringene og legger siktet nede i nederste halvdel av ringene så la eg merke til en glipe ved bakringen. Når eg da presser sikterøret rett over fremste ringbasen slik at det ligger plant mot basen er det ca. 1mm mellom kikkertrøret og den bakre basen.

 

Har ikkje montert siktet enda da eg frykter det kan skade sikterøret. Riflen er en Ruger M77 Hawkeye i .30-06 og er splitter ny, siktet er eit Nikon Monarch 2.5-10x56 i 30mm (også nytt) og ringene er Rugers egne nr 5 og 6 (av en merkelig grunn har Ruger høydeforskjell foran og bak på siktebasene :| ).

 

Er det mye å gå på vist eg for eksempel sliper ned bunnen av den fremste ringen? Eller kan det forandre for mye på vatringen av siktet i forhold til løpet?

Link to comment
Share on other sites

Dette høres litt underlig ut...

Har hatt mange Ruger rifler opp gjennom årene og fortsatt står det noen i skapet, og aldri har det vært problemer med montasjeringene, hverken 1" eller 30 mm.

Har nylig montert en Monarc Gold 1,5-6x42 på en Hawkeye Africa med originale 30 mm medium ringer, passet helt perfekt.

Jeg ville tatt en telefon til hovedimportør Våpen Søylen i Bergen og luftet saken for guttene der før jeg gjør noen modifikasjoner.

De kan Ruger og er flinke og hyggelige fagfolk

Høydeforskjellen er ikke merkelig, det er slik montasjesystemet til Ruger er, og det er noe av det mest solide som finnes.

Link to comment
Share on other sites

Ganske sikker på eg har satt ringene på rett plass, monterer man dem feil blir det over centimeteren i forskjell :winke1: Studerte ringene litt nærmere, ser ut til det kan være feil på den eine ringen i bunn (dårlig støyp), ringene er kjøpt hos Søllien, så får vel byttet dem greit tenker eg.

Link to comment
Share on other sites

2 sett med Ruger's egne ringer, og begge med samme feil, monterte idag eit sett Leupold ringer og dei hadde rett høyde, måtte berre slipe til litt strammingen på bakerste ringen. (hvorfor Ruger ikkje har samme høyde og samme bredde på ringbasene sine må gudene vite, men virker på alle måter som en dårlig ide, selve festepatenten til ruger er jo grei). Søllien var forøvrig både rask og greie, bare synd produktet faller igjennom, vil nesten tru det er støypefeil på en serie eller noe sånt.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...