Jump to content

Skruer løsner i mellom skjefte/låskasse ( grs og str 200)


Recommended Posts

Heisann, som overskriften viser så har jeg et aldri så lite problem. Børsa ble kjøpt i april/mai, hos landrø, bestilte den da med en grs jaktfelt stokk, og ferdig beddet.

Har etter noen runder på banen oppdaget at skjefteskruene vil løsne av seg selv, det trenger faktisk ikke avfyres skudd engang, er faktisk nok at den står natten over, da må jeg stramme til fra en halv runde,til en runde på skruen, bak er problemet verst. Dette er jo ganske frustrerende. Hva kan dette være ? er treet i stokken altfor mykt, virker som det siger, noen som har erfart noe liknende med en 200 str i en slik stokk, disse blir jo beddet på en helt annen måte enn en vanlig rifle.

ps, bruker 4,5 nm på begge skruer, da dette ga best resultater , og drar alltid til den bakerste til først.

Jeg rekner med at det kommer endel svar her, da jeg har en følelse av at snart halve norges befolkning har et slikt oppsett :lol::lol:

På forhånd takk

Link to comment
Share on other sites

Har hatt samme problem på bakre skruen på en KKC stokk, etter en stund sprakk det litt i pistolgrepet. Borret opp og limte inn ei karmskruhylse rundt skruen. Har og beddet kassa. Funker fint nå. Virker som om laminatet på denne er litt mjukt :(

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...

Noe nytt her? Har akkurat kjøpt en slik stokk til min STR og føler vel litt at en bedding ikke er helt feil. Når jeg strammet opp boltene følte jeg at jeg aldri ble ferdig med å dra til boltene, selv med momentnøkkel. Skal nevne at jeg ikke brukte gjengetape på adapteret i bakkant men en nylonskive noe som medførte til at låskassa ikke kom helt tilbake i stokken slik den burde så det skal jeg fikse på i dag. Ellers er stokken strålende og jeg får virkelig til en godstilling. Hvis det skulle være noe så måtte det være at det er litt vanskeligere å komme til sikringsknappen foran avtrekket.

 

Edit:

Har forsket litt på dette med framre skjefteskrue og har oppdaget at utløserknappen setter seg fast med en gang jeg drar litt til framre skjefteskrue. Jeg kjenner at kassa flytter på seg mens jeg strammer, og jeg strammer ikke mye, kanskje 2-3nm. Dette uroet meg litt og jeg har nå tenkt litt på hva som kan gjøre dette. Så tok jeg fram skyvelæret og fant ut at i framkant på skjeftet er det frest for langt ned på begge sider der hvor Sauer kassa skal ligge nedpå mot skjeftet(typisk hvor det iflg boka skal beddes). Faktisk er det frest så mye som 1,5mm for mye ned i skjeftet!!! Jeg brukte litt lakk som jeg strøyk forsiktig på treet og la så låskassa på plass, dro litt til skruene og fikk bekreftet at låskassa ligger an mot treet her(ingen spor etter lakk på låskassa). Konklusjonen min er rett og slett at GRS har frest for dypt på begge sider av helt framme slik at framkant av kassa "henger i lufta" mens midtpartiet har fullkontakt når det egentlig skal være motsatt. Kjente jeg fikk litt hetta men heiv meg over dette og har nå fylt inn med glassfibersparken og rett og slett beddet bare dette partiet slik at kassa ikke blir bendt når framme bolt blir dratt til(jeg drar normalt til disse boltene til 4,5Nm).

Ja jeg vet at jeg burde ta dette opp med GRS eller JD der jeg kjøpte skjeftet men jeg har ikke tid/tar ikke sjangsen å få dette fikset siden jeg drar om litt over en uke nordover med børsa. Dette måtte fikses nå.

Link to comment
Share on other sites

  • 9 years later...

Se her ja . Kjøpte en grs  berserk synth stokk til min Tikka t3 . Første 15 på skytebanen gikk fint , under andre besøk så jeg plutselig at den fremre skruen lå på matta . Det er jo helt ubrukelig at det skal være slik 

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...