Jump to content

Valg av krutt 223.


Kjeeta

Recommended Posts

Sitter og skal lade .223 med kuler fra 50gr til 64gr og fundere på hvordan krutt jeg skal stappe oppi hylsa.

Har kjøpt inn Vihtavuori n130, og fått noen bra samlinger med Sierra 53 gr. HP MatchKing.

 

Har kjøpt Hornady V-max 50gr som skal laddes klar til rev/kråke jakta.

samt skal kjøpe inn noe bulk med FMJ treningsammo i 50-55gr klassen.

 

Noe annet krutt en VV N130 som anbefales?

Link to comment
Share on other sites

Til vanlige kule vekter i 223 er krutt i 130-133 fra vit godt nok.Har i min hova brukt n*133 med veldige gode hastigheter og meget bra presisjon få overaskelser.Men til litt tyngre kuler i min rem 700 vtr gått over til 140 krutt som er meget presis i min rifle,bruker da69*70 grainere og ein fin hastighet til fugel,ca 830m/s.

Problemet mitt med hovaen jeg har var at jeg måtte skyte på minst 150 meter på fugel for å ikkje sprenge heile fugelen,men jeg vet ikke om hva slags rifle og pipe stigning du skyter med.

Men min erfaring med 223 er at kula er litt for rask til fugel jakt med 1-14 pipe.Med 1-9 pipe så fekkeg muligheten til å skyte tunge kuler,det vart ei litt bedre småvilt kaliberkan jeg si.

Link to comment
Share on other sites

Hvilke 69-70 grainere bruker du på fugl mike? :) Skal begynne å lade til en .223 med 1:9 twist nå og formålet er sjøfugl som jeg har tenkt å spise :) Planen min var å bruke Vit. N140 krutt siden jeg har lest her inne at en del har gode resultater med det.

 

Mener å ha lest at folk har fått bra resultatet med N130 på 50 gr V-max, bare å prøve Kjeeta :)

Link to comment
Share on other sites

jeg har brukt nosler cc og berger 70 grainere sine kuler på fugel(orre og tiur) med godt resultat.Lader men vinchester sine hylser og nær max lading med vv-140.Plaser skuddet riktig og du før fine slakt.Treffer du kråsen på fugelen kommer den ned som kjøttdeig uansett og det er holspiss,heilmantel,blyspiss eller barnes x. :roll:

Link to comment
Share on other sites

Tikka T3 skal vel være 1:8 riflestigning og skal kunne stabilisere opp til 80 grains kuler. Eneste er vel lengden på magasinet som kan skape litt hodebry med 80 grainere. Har lest en del om .223 lading her inne på forumet og det later til at N130 blir brukt på lette kuler og N140 til tyngre kuler. Noen bruker også N540 og N550 på de tyngste kulene.

Har bestillt meg Hornady 75 grains A-max og Hornady 75 grains HPBT og håper i hvert fall på at en av dem skal gå bra i riflen min. Tester i hvert fall N140 før jeg gjør mer videnskap ut av det. Har også kjøpt noen 53 gr v-max som jeg kommer til å prøve med samme kruttet :) Mulig jeg burde prøvd N130 bak den V-max'en men gidder ikke ha flere kryttsorter i krydderhyllen enn nødvendig :)

 

Har lest om greie slakt med a-max, men hvordan blir denne 75 gr HPBT kula til Honady på fugl? Noen som vet?

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...