Jump to content

Er haverten mer sky ?


Omella

Recommended Posts

Trist jakthistorie fra søndag. Har hytte på Seiland i Finnmark. Ble overbegeistret da jeg så to svære havert like ved et skjær ikke langt fra hytta. Hentet våpenet straks og svigerbroren min for å kjøre båt. Jeg ble kastet iland på skjæret mens svigerbroren min kjørte litt rundt for å avlede oppmerksomheten, har hatt hell med den taktikken før. Fikk en god skuddsjanse på 50-60m, men jeg tenkte at jeg skulle vente litt, til de kom på grunnere vann. Men det gjorde de aldri. De flyttet seg lengre og lengre utover og skuddholdene ble håpløst lange, til slutt kastet jeg ivei et skudd på kanskje 150m, men det ble jo selvsagt bom. Lå hele den natten og gremtes over at jeg ikke skjøt med en gang. Tidligere har ikke dette skjedd meg med steinkobbe. Er haverten mer sky, eller var jeg kun uheldig med situasjonen ?

Jeg er ikke veldig erfaren seljeger, så alle tips mottas med største takknemlighet.

 

Oddbjørn, Alta

Link to comment
Share on other sites

Det er sabla vanskelig å komme innpå dem; ligger de på et skjær så dykker de så fort de ser konturene av en båt på vei. Er de uti sjøen så er det nesten håpløst.

 

Kunsten er å komme seg på en naboholme uten å skremme dem og da kan skuddholdene bli lange.

Link to comment
Share on other sites

Hendelsen er helt typisk. Regel nummer en på seljakt er å skyte med en gang! Steinkobben kan i noen tilfeller gi deg flere skuddmuligheter, men i nitti prosent av dem vil den første muligheten uansett være den beste. En havert må du skyte senest tredje gang den stikker opp hodet. De vil svært sjelden vise seg på skuddhold igjen. De kommer aldri nærmere enn første mulighet igjen, så det håpet er bare å glemme.

Link to comment
Share on other sites

Ahh. Tusen takk for klare og gode svar. Der vi har hytte så er det kun èn holme, men der er det sel fra tid til annen, til tross for heftig nedskyting av to fiskeoppdrett i nærheten.

Neste gang jeg blir kastet iland, så brenner jeg av med èn gang. Så får jeg heller gremmes over et eller flere dårlige skudd.

Takk nok en gang!

 

En annen ting er hvordan man får disse store skapningene iland. Er jeg aleine så får jeg dem ikke ombord i en 14fots pioner-jolle ihvertfall. Blir vel å måtte få den festet til siden av båten på et vis. Blir som Hemingways' 'Den gamle mannen og havet'...

Link to comment
Share on other sites

som d er sagt før så er de ikke gode å få has på

må nok regne med å skyte på lengre hold på ertna

tre et tau igjennom hode på den å bare taue den etter båten

når de ligger i vann er de nesten uten vekt å lett å taue

men kjøttet er mørere å finere på små dyr enn på store

 

toppskarv

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...