Jump to content

6,5x55 går det å lade N 140 med 139gr kule?


TomKHK

Recommended Posts

Fekk plutsleg tid tilovers i byen, og komm på at eg skulle hatt krutt. Er fyrste gang eg kjøper krutt, og lader aleine. Men eg hadde gløymt kass krutt eg var ute etter og spurde på butikken der fekk eg ambefalt N 140 til 9g kule fordi at eg kunne bruke det til andre kuler og. men no når eg kem heim finner eg ikkje ladetabell for N 140 til 139gr kule. Nokon som har ein tabell til meg eller må eg reise og kjøpe eit meir saktebrennandes krutt?

Takker for alle råd på den eine eller andre måten :)

Link to comment
Share on other sites

Du kan lade 9g kuler med N-140 - men det er veldig langt fra optimalt.

 

Siden kruttet er veldig raskt for kaliberet kulekombinasjonen er forskjellen mellom ok og langt fra OK veldig liten og du kan fort få deg stygge overaskelser da de ulike kulene har forskjellig bæreflate og varierende trykk.

 

Til 7-8g kuler er 140 ett av de beste kruttene som finnes.

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...

- og som du vil se av tabellene, er det ingen anbefalinger for kombinasjonen 140/9 gram. Det er, som Sauer 150 påpeker, en kombinasjon der brennhastigheten til kruttet er for rask i forhold til massetregheten og løpsfriksjonen til 9 grams kuler. Trykket bygger seg opp for fort, og kruttgassene får ikke den "arbeidsveien" de er avhengige av, i et magnum-kaliber som 6,5 x 55. Derfor vil du, i beste fall, oppnå "slapp" hastighet. Og veien til overtrykk er ubehagelig kort.

 

Den beste løsningen, for å benytte dette kruttet i 6,5, er å bytte fra 9 grams til 7 grams Scenar-kuler.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...