Jump to content

elektroniske hørselvern evt propper?


j.n

Recommended Posts

hei! lurer seriøst på å gå til anskaffelse av elektroniske hørselvern og lurer da på følgende, hva anbefales det her?

jeg har hørt mye bra om Sordin supreme pro, men vet ikke helt hvordan det vil vere å gå rundt i skog og mark med noen store bøyler?

så har kikket litt på Soundscope sin side etter tips fra en jakt kamerat.

Noen som har erfaring med Soundscope pro-tect iHunt?

eller Starkey soundgear?

om noen hadde en god samenligning på forsjellene på desse 3 nevte hadde det vert supert!

både for og imot mottas med et smil! :)

 

ps: om du ikke har noe informativt eller konstruktivt å si trenger du ikke si noe heller :)

er kun ute etter seriøse svar! takk :)

 

mvh Jens

Link to comment
Share on other sites

Supreme Pro X har jeg brukt to sessonger nå. Synes de er veldig fine å gå med. Behagelig å ha på og realistiske i forhold til lyd. Det tar litt tid å venne seg på å bruke dem. Du hører veldig godt når kvister ol skraper borti, med dette er ikke plagsomt.

 

Man må venne seg på å sile ut unødvendige lyder som gnissing i klær eller lyd fra skritt. Dette litt etter hvilket volum du har satt dem på. Skudd blir dempet veldig fint. Har faktisk kjefta på kompisen for ikke skutt på fugl som letta ved beina hans. Da hadde han skutt to skudd. :)

 

På skytebanen bruker jeg øreplugger i tillegg. Setter da hørselværnene på full styrke så hører man en normal samtale godt. Er det mange som skyter samtidig blir det for meg for mye støy uten plugger. Til jakt, eller når jeg skyter alene er det helt fint uten plugger.

 

Har prøvd å bruke disse i vedskogen med motorsag. Det fungerte dårlig, ble som en fm radio som ikke er på kanalen. Noe ble demper og noe ikke. Slo inn og ut hele tid, ble veldig slitsomt for meg. Noen andre som har samme erfaring?

 

Til jakt kan jeg anbefale disse, men om de er bedre eller dårligere enn andre skal jeg ikke si noe om. Har bare prøvd disse over tid. Har hatt et par peltor på hodet på skytebanen. Disse funka også bra der. Men har ikke testa disse i skogen.

 

Håper det hjalp litt. Prøv litt ulike og se hvem som passer hoder og ørene dine også.

 

Mvh Andreas

Link to comment
Share on other sites

Ta en telefeon til starkey å hør med dem. Jeg har prøvd både sundgear og soundscope, og begge er kjempe greie. Skal de brukes over lengre tid er nok formstøpte den beste av disse, ellers vil du ikke bli skuffet over noen av disse tror jeg.

Men på banen kan det nok kanskje være en fordel med hørselvern med bøyler utenpå om det er flere som skyter sammtidig.

Link to comment
Share on other sites

Sakset fra en annen tråd (mitt innlegg da):

Var i kontakt med dette firmaet: http://www.namsosaudiosenter.no/jaktpropp.html

De reklamerer med propper til 1800,- og ett tillegg på 650,- for jaktradio rett i øret (icom f34-gs som er min modell).

 

Dette er IKKE aktive propper. Dvs de forsterker ikke lyd. Det skal ligge inne ett filter som slipper gjennom normal lyd, men stopper "farlig" støy. Jeg er vurderer dette sterkt!!

Nå ble det ikke propper på meg likevel da... Fant ut at lyddemper var et bedre alternativ for meg (og billigere).

Link to comment
Share on other sites

Jeg har Sordin Supreme Pro, og er godt fornøyd. Silikonringene du får med i hygienesettet (ekstrautstyr) er ekstremt komfortable, og jeg har ingen problem med å ha dem på i timesvis av gangen.

 

Vurderer oppgradering til Sordin Supreme Pro X hvis jeg ikke får løst et "midlertidig elektronikkproblem" med Pro'en. Uansett er de silikonringene gromme, og de passer på både Pro og Pro-X.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...