Jump to content

150grs Accubond på storvilt i kal. 30-06 Springfield.


G33/40

Recommended Posts

I .308 Win hastigheter så foretrekker jeg 180gr Accubond, og vil i enda større grad anbefale deg den til 30-06. 150gr fikk hard medfart på korte hold (20-50 m, anslagshastighet ~800m/s) og ga ikke særlig fine slakt. 180 gr gjorde akuratt samme jobben men virket som om lå nærmere optimal hastighet mtp ekspansjon. Jeg hadde vell V0 820 m/s for 150gr og ~770 m/s for 180gr. Min opplevelse er at kulene har så å si lik kulebane, drep og rekyl, men at det ble forskjell på slaktene. Basert på en håndfull hjort, rein og rådyr med 150 og et titalls med 180.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har brukt både 150grs og 165grs Accubond i 30-06 i mange år. Flest dyr har jeg nok med god margin felt med 165grs kule med 51grs Vihtavuori N150 krutt, ca 12 elg, 15 rein, 5 hjort og noen rådyr. Denne ladninga gir super samling i min Sako Finnlight, og har en utgangshastighet på akkurat 800m/s. Samme ladning har også gitt veldig god presisjon i en kamerats Tikka T3 30-06. Jeg valgte 165grs i 30-06'en fordi det ble en mellomting, og fordi jeg jaktet alle 4 hjortevilt, men veit ikke om det er noe fornuft i det for å være helt ærlig.

 

I gamle dager, som de sier, brukte jeg som alle andre 180grs Oryx i 30-06'en i 800m/s(som kjøpeammon). Min erfaring er at jeg fikk mindre kjøttødeleggelser med 165grs Accubond, enn 180grs Oryx og 150grs Accubond. Jeg synes personlig at 150 grs Accubond blir noe i letteste laget i moderat hastighet på elg, bjørn og stor hjort.

 

Så om du så velger 165 eller 180grs Accubond kan du være sikker på at ekspansjonen holder mål og at du vil bli fornøyd med slaktkvaliteten. Og så til det viktigste, BC. Skyter jeg inn børsa på 100m hold, synker den i Sako'n ca 5cm mindre ut til 200m med 165grs Accubond, enn med samme hastighet med 180grs Oryx.

 

Så mitt heteste tips til deg er at dersom du ikke vil bruke tyngre kuler, går du for 165grs Accubond. Hvis du jakter mye digert storvilt speeder du opp 180grs Accubond til omkring 800-830m/s og du har en patron med god BC, sannsynligvis fine slakt og god drepeevne.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...