Jump to content

Skifte caliber Browning A-Bolt, fra 375H&H til 416 Rigby.


sth

Recommended Posts

Jeg har en Browning A-Bolt i cal 375 H&H som jeg ønsker å oppgradere til 416 Rigby.

Er det noen som vet om dette lar seg gjøre med A-Bolt låskassen? Vil det passe med magasinet?

Og vil det i tilfelle være forsvarlig sikkerhetsmessig?

Link to comment
Share on other sites

Tror nok det blir snaut med plass til .416 Rigby det kommer ihvertfall til å kreve mye arbeid. Det du kan gjøre som er meget enkelt er å gå for .416 Remington. Den er basert på en utblåst .375H&H hylse i full lengde utvidet til å ta 416 kuler. Ikke mye forskjell i ytelse på de to. Da er det bare å skifte løp.

Andre alternativer med samme hylsebunn som 375 H&H er 416 Taylor. Jeg byttet løp i min A-Bolt i 7mm til 416 Taylor og er meget fornøyd med det

Link to comment
Share on other sites

Tayloren ligger nok litt under rigby og remington i ytelse, den bygger på en nednecket 458win hylse. Jeg får ca 750 m/s med 35o grs barnes X i min med 20"løp. Er godt fornøyd med det og har ikke testet så mye mer. 400grs hornady rn går ca 740m/s begge med god presisjon men 400graineren gir merkbart mer rekyl i den lette rifla mi på 3,7 kg med kikkert.

Hvis jeg hadde hatt langt nok magasin, noe jeg tror du har, så ville jeg gått for remingtonen. Litt mer ytelse og en finere patron. Litt lettere å få tak i fabrikkammo er det vel og, selv om enklete nå produserer 416 taylor.

Link to comment
Share on other sites

Som et alternativ tenker jeg å bruke en Remington 700 BDL kasse.

Kassen er opprinnelig brukt i cal 30-06 og da går jeg ut fra at den er av type lang, og dermed kunne romme langt større cal en 30-06

 

Er det noen her på kammeret som kan si om dette er riktig, og hvor grov patron kan en slik 700 kasse romme?

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...