Jump to content

Nybegynner spørsmål, 6.5 Krag og 308Win


Olechrw

Recommended Posts

Hei,

 

Har tenkt å sett igang med litt hjemmelading :o Jeg har arvet en gammel Krag av farfar, type slik: http://www.kvf.no/vaapen.php?type=Rifle ... id=RIF0094" target="_blank" target="_blank. Vet at disse krever svakere ladning enn 6.5 swedish mauser. Etter å ha lest litt rundt ser jeg at mange anbefaler å lade 6.5 krag med 9 grams kule og til ca 770 m/s.

Basert på dette har jeg kjøpt inn Nosler Custom Competition 6,5mm 140 grs HPBT kuler, Federal large rifle primeres 210 og N11 og N19 Norma krutt.

 

På N19 boksen står det ladedata for 6,5M x 55, 140 grain sierra kule:

Min 39,5 grain, Hastighet 752 m/s

Max 44,9 grain, Hastighet 853 m/s

 

Så står det på boksen at det er testet i en sauerpipe på 740 mm. Løpslengden på kragen er 763 mm.

 

Er Norma N-19 ett bra krutt til dette, og kan jeg lade opp med 39,5 grain eller bør jeg bruke enda svakere ladning?

 

 

I 308W så har jeg en Marlin XS7, til denne har jeg i første omgang kjøpt inn Nosler Custom Competition 308W 155 grain HPBT kuler.

 

På N11 boksen står det ladedata for 308W 150 og 168 grain sierra kuler:

150 Grain kule

Min 41,7 grain, Hastighet 789 m/s

Max 47,2 grain, Hastighet 898 m/s

 

168 grain kule

Min 40,4 grain, Hastighet 749 m/s

Max 44,9 grain, Hastighet 847 m/s

 

Bør jeg her runde litt ned på Min oppgitt på 150 grain, til feks 41 grain?

Løpet på Marlin rifla er kappa til 43 cm, hvilken innvirkning har dette siden tallene over gjelder for ett 74 cm løp?

 

Sorry hvis det ble litt langt, men tenkte det var best å samle det i en post.

 

Ole Christian

Link to comment
Share on other sites

Bruker du omtrent full hylse med N19 i 308en så veier du ut 48-50grs. Det er nær maks, og vil gi deg 800m/s - deromkring i det stutte løpet, prøv 46-47gr først.. Er det Lapua hylse så er sikkert 50 OK, men ikke i S&B.. :roll: 168 og 155 kulene mister omtrent, eller litt mer enn 100m/s på at du har 40 istf. 70cm løp.

 

I Kragen syns jeg du burde brukt N15 for å få trykket så lavt so mulig. Minimumsladningen med N19, og 9g kule er nok trygg, men den er nok også rundt maks for dagens anbefalte trykk i kragpatroner.

 

K

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...