Jump to content

Argentina-mauser?


Tesla32

Recommended Posts

sitter å skal vurdere tilstand og evt verdi på en gammel rifle. den er registrert som m98 jaktrifle. ved nermere ettersyn ser jeg at det ikke er samme merkinger på kassa som det jeg har vært borti tidligere.

dette er en kasse som er merket "fabricia de arma" eller no sånt og et våpenprodusentsymbol med Argentina under. den er stemplet 1948. merkingen er skult av fremre kikkertfeste(nr45) (bak er nr 46) det er ikke optikk på børsa. har hørt om argentinamauser før og regner med dette er noe fra den kanten. men hva er en argentinamauser? er det "dårligere" enn en ww2 ombygd m98kf1? tenker da maskinering, stålkvalitet evt.

stålet sitter i en jaktstokk av ukjent merke. stokken har blitt frest for tilpassing av låsebolten og utløser til boltstopper. det er ikke lakkert etter fresing. stokken er i mine øyne moden for ny farge, lakk og stokkolje

løpet er kamret i 6.5x55. pipa er brun inni, men jeg har ikke pusset for å sjekke om det er skit eller rust.

dette er et våpen som selges for noen andre. jeg trenger hjelp her til å vurdere verdi på rifla.

er det noen som har opplysninger som kan være til nytte?

rifla krever en liten skjønnhetsoverhaling før den kan vises på banen..

dette er ikke noe forsøk på salg, jeg er kun ute etter info om rifla og en fornuftig kroneverdi.

evt salg blir lagt der det hører hjemme..

takker for info som kan hjelpe

Link to comment
Share on other sites

Verdien er neppe noe annerledes enn andre ombygde M98, følger en med på finn er en vanlig jaktombygging (alla Aaserud, Landrø, Garasjen mek og slip) ikke salgbar for noe over 2500-3000kr

 

Argentinerene produserte i underkant av 90.000 karbiner selv i perioden 1936-1959 ved en stalig våpenfabrikk i Rosario, disse var kopier av de modell 1909 de tidligere kjøpte fra DWM.

 

Samme fabrikk produserte også en variant av Colt M1911A1, Browning MGer og mitraljøser, Browning High-Power pistoler og amunisjon.

Link to comment
Share on other sites

Torf: nei den er lik magutløser på m98kf1.

Chiefen.v-2: javisst mye info rundt fabrikken. takker :)

børsa er i mine øyne rimelig sliten. som nevt er det noe småpirk på den før man viser den frem til jaktkompisen... men det positive er at det er en god stokk( bortsett fra sliten lakk) med kinnstøtte og rekylpute, hurtigfeste på reimfestene og at det er montert baser for kikkert. hevearm er tilpasset kikkert og det er montert kvartsikring. men allikavell fins det så mange gamle mausere på markede at en som trenger en overhaling ikke står høyt i pris.

har rimelig oversikt på hva som er på bruktmarkede, men siden jeg ble usikker på argentinamausern ville jeg spørre en plass hvor kunnskapen er samlet..

tror jeg har bestemt meg for hva denne prises for.

 

da gjennstår bare verdivurderingen på en Sako Vixen i .222rem. den er mer enn brukspreget og mangler en underbeslagskrue og litt pirk. kommer tilbake til den om jeg står fast...

takker sålangt :D

finnkode:35058889 -en kammerbruker har lagt ut en annonse og jeg bruker den for referanse..

hvis man se på første bilde av kassa i denne annonsen, har den samme utfresing i kassa som den jeg ser på for at bolten skal kunne lukkes. er dette noe som er vanlig for børsiser å gjøre?

jeg har sett noen ombygde m98 men ikke med denne utfresingen.

Link to comment
Share on other sites

Helt utrolig hva en natt med kopper rens kan gjøre på en mørk pipe. jeg måtte jo pusse løpet for å kunne vurdere det. nå er det speilblankt inni og fine riller er der og. denne pipa var ikke så ille i utgangspunktet. som nevt over verdivurderer jeg en sako også. denne pipa mente jeg det var gravrust inni. neida, kopperklenz viste meg noe annet. dette stoffet er virkelig noe å anbefale for di som ikke har pussa rifla på ti år....

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...