Jump to content

Luftgevær 5.5 eller større


GeoTrail

Recommended Posts

Skal sende inn noen søknader neste uke og tenkte jeg kunne slenge inn noen søknader på luftgevær også. Nå har jeg en Hämmerli Hunterforce 900 som jeg er kjempe fornøyd med. Litt tung, men presis og med en flott stokk og ok kikkert. Den er i 4,5mm.

 

Kunne tenkt meg et nytt, kanskje to til, men i kaliber 5,5 og kanskje større. Bor i Bergen og Våpen Søilen har bare et 5,5 som jeg ikke likte. Noen som har forslag til en .22 eller større til en grei pris? Helst under 4K uten kikkert.

Link to comment
Share on other sites

Hva skal du bruke den til?

Tomaen er mer enn kraftig nok, tro meg..

Eneste fordelen med nitro piston er vel at børsa kan stå spent i svært lang tid.

Hvor stabilt nitro piston er over tid vet jeg ikke, om f.eks den står ubrukt i flere år kan det oppstå lekkasjer på noe?

De fleste fjærdrevne luftvåpen krever minimalt vedlikehold og kan dermed også fint overleve i 50 år.

Om nitro piston gjør det vet jeg ikke.

Ofte vil kraftige våpen slite med presisjonen, Tomaen krever også tilvenning.

Hvordan avtrekket er på Benjamin aner jeg ikke, sikkert bajs da de pleier å være det. Tomaen har bra avtrekk som kan justeres akkurat slik du vil ha det. Det blir en smakssak, de er begge pene børser.

Diana, HW, BSA, etc etc... Prøv dem, klå og føl på dem.

Prismessig kommer du svært gunstig ut dersom du velger en Tomahawk, du får mye våpen for 1900.-

da de kostet 5k da de kom...

Link to comment
Share on other sites

Tenkte å skyte blink på hytten med den. Har en gammel blink med dyr figurer på en metall skinne med tau. Men det kreves endel kraft for å få ned blinkene. Jeg har en Hämmerli Hunter Force 900 nå og den klarer bare å få ned blinkene 40% av treffene.

 

Vedlikehold ser ikke jeg som noe tema da jeg liker å pusse etter skyting ;)

Link to comment
Share on other sites

Du trenger ikke pusse så mye på et luftvåpen. En liten oljedråpe i ny og ne samt dra over den med ei fille gjør den blid og fornøyd i årevis. Tomaen vil nok fint banke ned blinkene dine...

Ser at Benjaminen er dempet, bull barrel på den.

Regelen er ofte at tyngre kuler gir bedre presisjon, så smeller det mindre også.

Jeg har skutt mye med Tomahawk og liker dem godt, Benjamin Nitro Piston har jeg skutt mindre med og da kun 4.5

Du får sjekke litt rundt på priser, se videoer på youtube og gjøre deg opp en mening, kanskje det blir en PCP på deg...

Link to comment
Share on other sites

For sikkerhetsskyld vil jeg minne om at luftvåpen over kal 4.5mm er reg pliktige, og skal oppbevares som en vanlig krutt rifle (= kan ikke settes igjen på hytta).

 

Ellers har jeg en Diana i 22, men foretrekker klart en 22lr fremfor den merklige rekylen en får på fjærvåpen.

Link to comment
Share on other sites

Du trenger ikke pusse så mye på et luftvåpen. En liten oljedråpe i ny og ne samt dra over den med ei fille gjør den blid og fornøyd i årevis. Tomaen vil nok fint banke ned blinkene dine...

Ser at Benjaminen er dempet, bull barrel på den.

Regelen er ofte at tyngre kuler gir bedre presisjon, så smeller det mindre også.

Jeg har skutt mye med Tomahawk og liker dem godt, Benjamin Nitro Piston har jeg skutt mindre med og da kun 4.5

Du får sjekke litt rundt på priser, se videoer på youtube og gjøre deg opp en mening, kanskje det blir en PCP på deg...

 

Ja vet de ikke trenger mye vedlikehold, men det er noe av det jeg liker. Har pusset endel på Hämmerlien og justert avtrekk og litt små ting på den.

PCP har jeg aldri skutt med, men synes det virker upraktisk til mitt bruk med pumpe og/eller tank for å fylle luft. Litt greit at den Benjaminen skal ha lavt lydnivå og skal visst ha mye mindre rekyl enn den jeg har nå. Da kan jeg sikkert slenge på noe billig optikk på den også.

 

For sikkerhetsskyld vil jeg minne om at luftvåpen over kal 4.5mm er reg pliktige, og skal oppbevares som en vanlig krutt rifle (= kan ikke settes igjen på hytta).

 

Ellers har jeg en Diana i 22, men foretrekker klart en 22lr fremfor den merklige rekylen en får på fjærvåpen.

Ja er klar over det.

Greit å ha et kraftig luftvåpen som ikke bråker så mye. Hytten er på en øy med et par andre hytter. Litt greit å være litt diskre så jeg ikke får besøk av onkel.

Link to comment
Share on other sites

RWS 48.

 

Har en slik en med dioptersikte i stedet for kikkert(lyman for festing i 11 mm skinne) og spisset framsikte(mer presis skud plasering og ikke noe treger en vanlig diopter(snarer tvert i mot da du har en spiss som peker dit kula skal...))og må si meg meget fornøyd med denne.

 

Har den i 22 selv men mener den er tilgjengelig i 6.35 også, midway selger disse(22) i sett med kikkert til 4600(sist jeg sjekket).

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...