Jump to content

Zeiss Retikkel 69 Varipoint.


Fuzzy Dunlop

Recommended Posts

Hei!

 

Jeg lukter litt på dette retikkelet for tiden, men har aldri testet det i praksis.

 

Er det noen her som har erfaring med dette retikkelet som kan gi en god anmeldelse? Hva er fordelene og begrensningene?

 

Jeg jakter det meste av storvilt og noe fugl på topp. Er det et annet retikkel jeg heller burde teste?

 

Fuzzy

Link to comment
Share on other sites

Jeg bruker dette som allroundsikte på børsa mi.Jeg er meget fornøyd og til mitt bruk føler jeg dette er optimalt.Jeg jakter Rev,Bever,Rådyr,Hjort og fugl med dette.

 

Synes det er genialt at man kan velg både medforstørrende trådkors,og ikke medforstørrende dot i samme sikte.Dot sitter i 2 bildeplan,trådkors i 1 bildeplan.

 

Man bytter mellom disse ved å vri ca 4 hele runder på rattet man stiller lysstyrken med.Både lysdot og trådkors er sef trinnløst justerbar i styrke.

Link to comment
Share on other sites

Her egentlig hatt stor tro på dette for de som ikke måtte ha det absolutt beste i mørke (ref at Varipoint ikke holder helt følge med vanlig Victory i mørke) men i dag ville jeg ha gått for den nye Victory HT tror jeg.

 

Jeg har selv både Varipoint og vanlig Victory med retikkel 60 i andre plan og ville nok kjøpt 2 stk HT i dag dersom jeg skulle ha byttet ut de, i hvert fall HT over Varipoint.

Link to comment
Share on other sites

Nye HT er interessante greier.Grunnen til at jeg endte opp med Varipoint er at jeg kjøpte Blaser med IC,og "måtte"selvfølgelig da ha en IC kikkert.

 

Snakket med Zeiss Norge på messen i Lillestrøm i våres.Lurte på om nye HT ville komme med IC for Blaser,de kunne ikke svare på om/evt når det ville komme.

 

Har også lest at Varipointen er svakere i mørket enn en vanlig Victory.Min erfaring med Varipointen er at når den ikke duger lengre i mørket kan jeg like gjerne gå hjem,for da er det mørkt.

 

Uansett om man ender opp med Victory,Victory Varipoint eller Victory HT så tror jeg man blir godt fornøyd :D

Link to comment
Share on other sites

Takker for gode innspill så langt! :D

 

Mitt lille dillemma er at jeg akkurat har kjøpt meg en Zeiss Classic Diavari 3-12x56 med lys og retikkel 40. Jeg kunne egentlig tenke meg retikkel 60 og kanskje også en kikkert i 2.billedplan. Men tykkelsen på lommeboka tillot ikke alt :?

 

To uker etter kjøpet får jeg selvfølgelig muligheten til å kjøpe en Zeiss Victory Varipoint 3-12x56 i retikkel 69. Her får jeg også med både 1.og 2. billedplan. Må legge på et par lapper, men prisen er god :D

 

What to do?!! Hvor stor forskjell er det på disse? Er det verdt bryet med å eventuellt selge Classic'en.

 

Takker for råd;)

 

Fyzzy

Link to comment
Share on other sites

Dersom du vil ha lys på dagtid er Varipointen bedre enn Classic. Dersom du mest bryr deg om bruk i skumring er nok Classic'en bedre.

 

Hansen her over har dog et poeng: uansett hvilken kikkert som er best i skumring er det mulig DU ønsker å gi et før kikkerten. Jeg opplever selv det samme, spesielt på kveldstid har jeg vel fortsatt skytelys teknisk sett når jeg velger å gi meg - det sitter litt i bakhodet at jeg må ha en realistisk mulighet for å finne dyret også. Det er stor forskjell på å sikte på noe i skumring og følge med på et påskutt dyr i etterkant.

 

Av samme grunn tror jeg at min Z6i kommer å bli flittig brukt i høst selv om Victoryen er bedre i skumring (bytter mellom disse på samme løp pt).

Link to comment
Share on other sites

Ja, da har jo du ett godt grunnlag for å gi de rette svarene;) Hvordan er forskjellen på egenskapene i mørket? Blir litt måneskinnsjakt på hjort til høsten så jeg er litt opptatt av akkurat dette.

 

Er det opplyst trådkors som er tiltenkt skumringsjakt og prikk til dagtid på Varipoint? Vil ikke korset bli mer forstyrrende enn til hjelp til f.eks fugl på topp?

 

Må nesten bare spørre deg som har testet det;) Det er ikke lett å få et godt nok intrykk i et butikklokale :winke1:

Link to comment
Share on other sites

Jeg synes varipointen er bedre i mørket.Om den er det eller det er hodet mitt som vil ha det sånn vet jeg ikke.

 

Trådkorset blir ikke forstyrrende når du skal skyte fugl i topp.Da bruker du selvfølgelig opplyst dot hvor retiklet er i 2 bildeplan/ikke medforstørrende og får dermed minimal tildekning av målet.

 

Når det er sagt så går det fint og jakte kveld/natt med opplyst dot også.Men jeg synes det er kult å ha muligheten til å velge mellom opplyst dot/kors og medforstørrende eller ikke.

Link to comment
Share on other sites

Classicen er bra,Varipointen er bedre og sånn er det bare.Lotutec behandlingen er gull verdt i drittvær.

Hadde du Classic i samme størrelse? Jeg har hatt noen Classic 2,5-10 og en Victory i samme størrelse og mener ikke forskjellen rent optisk er merkbar. Lotutec er jo bra om det er fuktig ute da.

 

Ser forskjell på min nåværende Victory (samt de andre jeg har hatt det siste året) og Varipoint'en i mørke. Har ikke tilgang til en Classic 3-12x56 nå men har svært vanskelig for å tro at den ikke er minst like bra som Varipoint'en i skumring (optisk sett, så kommer jo retikkelpreferanser, Lotutec etc inn igjen da).

Link to comment
Share on other sites

For å oppklare litt så sitter vel retikkelet i 1. bildeplan uansett. Det er kun den opplyste doten som sitter i 2. bildeplan og som ikke blir større med forstørrelsen, mens lyskorset sitter i 1. og derfor "følger med" retikkelet (medforstørrende).

 

For min egen del valgte jeg ret. 60 fordi jeg ikke skjønner når jeg skal trenge et opplyst kors. I tillegg er den vel ca 1000 kr dyrere med 69 enn 60, og med 69 mister du også funksjonen som automatisk tilpasser lysstyrken i doten til omgivelsene. Nettopp denne funksjonen liker jeg veldig godt, og kan faktisk ikke huske at jeg noen gang har måttet justere styrken i lyset på min manuelt, verken dag eller natt!

Link to comment
Share on other sites

Nå spør jo trådstarter om noen har erfaringer med retikkel V69.

 

Hvorfor skal da noen som sitter med en Classic eller Victory absolut ha sagt sin mening om hva eller hvilket retikel som er best,eller hvilket sikte som er best i mørket?

 

Svennis har helt rett med at retiklet sitter i 1 bildeplan og lysdoten i 2.Men da Varipointen har "Fine crosshair" i midten av retiklet,dekker ikke dette mye av målet.

 

Hansen out!

Link to comment
Share on other sites

Nå spør jo trådstarter om noen har erfaringer med retikkel V69.

 

Hvorfor skal da noen som sitter med en Classic eller Victory absolut ha sagt sin mening om hva eller hvilket retikel som er best,eller hvilket sikte som er best i mørket?

Trådstarter spør også om det er noen andre retiklet som er verdt å se på.

 

Ytterligere synes jeg selv det er umulig å diskutere retikkel 69 uten å komme innom VP/Victory-diskusjonen, spesielt etter at HT er kommet ut. Retikkel 69 finnes jo kun i VP samtidig som andre retiklet (t.ex. Retikkel 60) finnes i vanlig Victory og nå HT der man (iflg Zeiss, har ikke kjøpt HT selv enda) får mørkeegenskapene (minst) til Victory samtidig som dagbelyst retikkel.

 

Jeg har ingen egen interesse i å overbevise trådstarter om noe som helst, har jo selv både VP og Z6i som gir bort noe i mørket mot å oppnå noe annet. Er også enig med deg i at VP sikkert er bra "nok" i mørket til det meste.

Link to comment
Share on other sites

og med 69 mister du også funksjonen som automatisk tilpasser lysstyrken i doten til omgivelsene. Nettopp denne funksjonen liker jeg veldig godt, og kan faktisk ikke huske at jeg noen gang har måttet justere styrken i lyset på min manuelt, verken dag eller natt!

 

Her tar du feil min gode mann!Også V69 har den funksjonen.Jeg har akkurat vært ute og testet dette selv,da jeg mente det skulle være sånn.Som andre Varipoint modeller funger denne funksjonen(automatic brightness control)bare på dagtid og ikke i skumring.I skumring/mørke må man justere dette manuelt.

 

Denne informasjonen står også i bruksanvisningen som følger med Varipoint:

Varipoint Notes: The Varipoint models 1.5 – 6 x 42/2.5 – 10 x 42/

 

2.5 – 10 x 50 und 3 – 12 x 56 are equipped with an automatic brightness control

 

system for daylight conditions, i.e. the brightness of the luminous dot

 

automatically adapts to the ambient brightness. The adjusted brightness can

 

also be changed manually as needed by turning the control knob (5).

 

At twilight, the luminous dot is only adjusted manually via the control knob (5).

 

 

 

Note on double reticle V69: As a result of the different locations of the

illuminated reticle in the first and second image levels, a changed settingadjustment

 

button (V69) is attached. With regard to switching off, saving the

 

set-adjusted brightness, automatic brightness control, battery-change indication

 

and battery changes, there are no differences compared to the above function.

 

In addition, the setting-adjustment button acts as a changeover switch between

 

the illuminated crosshair in the first image level and the light spot in the

 

second image level as follows: The light spot is increased in brightness by

 

anti-clockwise rotation. The brightness is reduced to a minimum by clockwise

 

rotation and after that the illuminated crosshair is activated in the first image

 

level. If the button is rotated further clockwise, the brightness of the

 

illuminated crosshair is increased.

 

Denne informasjonen er også å finne på Zeiss sine sider.Har sakset det derfra!

Link to comment
Share on other sites

Ok, da er det muligens noe feil med min bror sin (ret. 69), for den er ikke slik! Jeg ringte han faktisk nå og ba han sjekke det, og hans sikte justerer IKKE lysstyrken selv. Både doten og korset beholdt samme lysstyrke dersom han gikk fra mørkt til lyst rom. Både om han slo bryteren av i mørkt rom og gikk ut i lyst rom og slo det på, eller om han bare lot lyset stå på! Kan dette evt. være ganske nytt på V69? Jeg har 2 Varipointer med ret. 60, og i bruksanvisningen til den nyeste står dette ekstra avsnittet om V69, mens i den andre som kun er ca 1 år eldre står det ikke..

 

Og jeg har aldri på min (ret. 60) måttet justere lyset manuelt selv om det er sent på kvelden. Er det like før det er for mørkt er det kun ei lita glo, som er akkurat det jeg trenger for å avgi et sikkert skudd, også selv om det lyste som ei sol da jeg satt meg på post flere timer tidligere! Og lyset dimmes automatisk etterhvert som det blir mørkere ute.

 

Jeg er også temmelig sikker på at jeg har lest en plass på Zeiss' sider tidligere at den automatiske justeringen ikke gjaldt V69, men så fort de oppdaterer noe bytter de jo ut de gamle dokumentene... Har du testet hva som skjer hvis du stiller inn lyskorset på nattlys (såvidt gløder), slår det av og går ut i dagslys og slår lyset på igjen? Lyser korset da sterkt?

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...