Jump to content

Spørsmål ang kulesetting


Comet

Recommended Posts

Heisann er ganske ny innen lading.er er sikket et veldig dumt spørsmål jeg har:) Har lada noe trenings skudd som virket greit. Så sko jeg lade noe jakt ammo. Der fant jeg plutselig ut at kula var utrolig lang. Kula er Barnes X bullet og er oppgitt i tabellen til Vihtavuori kruttet. Jeg bruker N140 krutet og tenkte og lade 40 grn som er minnimum i tabellen. Etter tabellen skal col være 71mm. Det er noen riller i kula som ikke vises når jeg har satt den nedi så hele hylsa og kula er 71 mm. Fant også ladedata på Barnes hjemme side som col va oppgitt i tommer men etter en omreining ble det også ca 71mm.. Jeg følte kula gikk vedig langt ned i hylsa men det gjøre vel kansje ikke noe.. Kan høre kruttet når jeg rister på hylsa så det er iallefall litt tomrom inne i hylsa..

 

Prøvde og finne noen bilder av kula ferdig lada for og se om det så noe lunne likt ut men uten hell..

Noen som har ladet disse kulene før i 308 168 grs?

 

Legger med et bilde av resultatet mitt..

 

kule.jpg

Link to comment
Share on other sites

Du har det riktig dette her,systematisk sjeptisk og følger tabeller.Bra jobba.

 

Tar ingen sjanser :) Spør heller 2 ganger istede for å risikere å ødlegge rifla:)

Da får jeg lade meg en 5-10 skudd til og vis de fynker er det jo bare å skyte inn kikkerten på nytt :)

 

Prøver å finne mest mulig info om ladninger på 308 å sammenligne med de jeg allerede har.. bestilt meg 2 ladebøker til nå som har 308 som hoved kaliber..+ jeg har jo lest ladeboken. Men den tabellen jeg har funnet mest ut av er vel tabellen til lapua. Der fant jeg kulene til trenings ammo og disse Barnes kulene:)

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Jeg låner tråden litt. Jeg er helt fersk på lading og må bare sjekke noe ang dette....

 

Jeg har ladd 30-06 med 150 grs TTSX. Etter oppmåling og fratrekk på 1,3 mm til Friflukt så ender jeg på COL på 83,0 mm. Da synes den siste rulla på kula. er dette greit? Kula er langt nok nede i helsa til at den sitter greit mener jeg men det sitter sikkert noen her ute med erfaring rundt dette?

Link to comment
Share on other sites

Tommelfinger regel:

Minimum kaliberet i kulehold.

 

6.5x55 skal kula minimum 6.5mm ned i hylsa

.30 kaliber skal kula minimum 7.6mm ned i hylsa

 

 

Så i tillegg må du ha friflukt og du må være sikker på at patronen går ned i magasinet.

Link to comment
Share on other sites

Jeg låner tråden litt. Jeg er helt fersk på lading og må bare sjekke noe ang dette....

 

Jeg har ladd 30-06 med 150 grs TTSX. Etter oppmåling og fratrekk på 1,3 mm til Friflukt så ender jeg på COL på 83,0 mm. Da synes den siste rulla på kula. er dette greit? Kula er langt nok nede i helsa til at den sitter greit mener jeg men det sitter sikkert noen her ute med erfaring rundt dette?

Jeg lader denne kula til 82 mm. Går helt greit med 83 mm.

Link to comment
Share on other sites

Takk for svar. Jeg målte COL etter ladeboken sin beskrivelse og trakk fra 1,3 mm som Barnes anbefaler. Jeg ble bare litt i stuss når jeg så at den siste rilla ble på utsida av hylsa. Ble beroliget og skal på banen asap for å teste ut :)

Link to comment
Share on other sites

Lada noen nosler custom comp 155grs hvor jeg ville "prioritere" friflukt. Med min magasinlengde kunne jeg ha 0,5 mm friflukt, men dette resulterte i at hylsehalsen bare dekket 3,5-4mm av kulens bæreflate. Var faktisk fornøyd med det kuleholdet og presisjonen var fortreffelig :D

 

AS

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...