Jump to content

Nybegynner villreinjakt


Magne_86

Recommended Posts

Hei!

Skal for første gang på reinsjakt og dette er i Ullensvang fjellstyre. Som den nybegynneren jeg er, er det flere ting jeg håper noen kan svare på:

1. Hva er normal vekt på ei ferdig partert simle?

2. Jeg kommer fra Trondheim, og regner derfor med at det blir minst 9 timers bilkjøring hjemover igjen ( i et varmt bagasjerom). I tillegg kan det vel sikkert ta like lang tid å bære ned kjøttet til sivilisasjonen. Vil dette kunne påvirke kvaliteten på kjøttet? Kan jo bli varmt i lufta i august/sept. Noen som har erfaringer?

3. Kanskje er dumt spørrsmål, men bør man henge opp kjøttet for ytterligere modning etter såpass lang tid, eller kan/bør man legge det direkte i fryseren når man kommer hjem?

 

Tips og triks tas i mot med stor takk!

Link to comment
Share on other sites

1. Vet ikke har kunn hatt bukkekort før.

For og poengtere det helt åpenbare i god kammerstil så er hovedregelen 40 døgngrader modning, på rein så bruker jeg 60-70, så da er det bare og nappe med termostaten fra husveggen og følge med, event så har magasinet.no en kjekk måler. Om du er redd for fordervet kjøtt så er det viktigste at dine klamme hender er rein før du begynner slakting. Og vær nøye med hygiene, er sikkert ikke kjekt når selskapet får magarampia.

Så konklusjon er følg med på tempen under transport og føler du at det er nokk modent når du kommer hjem så frys det.

Link to comment
Share on other sites

Normal slaktevekt på simle er 35 - 40 kg. Kan i ekstreme tilfeller være så lite som 25 og så mye som 60.

40 døgngrader er greit, dvs dersom det tar ett døgn å få hjem kjøttet bør det vel henge en par dager til.

La kjøttet kjølne og tørke utapå før du pakker det i sekken. Ha noe i bagasjerommet å legge det på, slik at du kan pakke det ut når du kommer til bilen. Heng det opp med en gang du er hjemme.

Lykke til og skitt jakt!

 

:thumbup::-D

Link to comment
Share on other sites

Stikk innom magasinet og kjøp deg en døgngradsmåler til 249,-. La denne gå til 120-130% (men da passer du på siste døgn..!) Garanterer deg kjøtt som vil smelte i munn 8) Har brukt fast de 4 siste årene og jeg reiser en del (temp.svingninger)

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...