Jump to content

Underhold v skyting nedover og ideell innskytingsavstand?


chmeland

Recommended Posts

Hei

Skal på hjortejakt til høsten og har to praktiske spørsmål. Jakter med 30-06 og har ikke valgt ammo enda, men tror ikke valg av ammo har så mye å si for svarene på mine spørsmål.

 

Jeg kommer til å postere på en høyde der skyting vil skje nedover. I verste fall (tar dette fra minnet) kan det bli skudd på 150 meter og med 40-50 meter fall (mulig jeg tar i litt nå...), dvs 15-20 grader fall.

 

Hvor mye må jeg holde under? Innbiller meg at det er snakk om ca 5 cm +/-, tar jeg mye feil?

 

 

Jeg har lest om et begrep som jeg har glemt navnet på, nemlig å velge den innskytningsavstand som gir mest fleksibilitet ift den feilmargin du kan akseptere ut fra jakta du driver. For eksempel om jeg synes 5cm +/- i høyde er akseptabelt på hjortejakt, velger jeg den lengste innskytningsavstand som gir maks 5 cm over på kortere avstander.

Eksempel midt i på 170 meter, 5 cm over på 92 meter og 5 cm under på 230 meter. Da kan jeg i teorien sikte midt på på alt som er nærmere enn 230 meter (jeg sa i teorien....)

 

Har jeg rett i at en god avstand (for vanlig "elg-ammo" i 30-06 og +/-5 cm) ligger rundt 170 meter? Hva vil da lengste avstand være?

 

Takknemlig for svar og økt kunnskap på området. Om noen har link til gode sider som lar meg gjøre disse beregningene blir jeg enda gladere :)

 

mvh Chr M

Link to comment
Share on other sites

Det letteste er å tenke dyret i 3D. Hvor kommer utgangen om inngangen kommer midt i bogen? Kanskje du må holde høyt i bogen for at du skal ta med deg maskinrommet når kula går gjennom dyret.

 

Det enkleste for meg er hvertfall å tenke 3D gjennom dyret.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...