Jump to content

Kulekast. Hva kan gjøres?


Join

Recommended Posts

Jeg ha sett at om lag 50% av patronene har fått såpass kulekast, at når jeg prøver de for å se om de kamrer, så blir det et lite "slitemerke" på kula. Fikk tips om å smøre hylsehalsen godt, da det fort kan være dårlig smøring som gjør at ekpanderknappen drar den litt skjev. Jeg hadde necksizet alle hylsene mine føe jeg så det, men da jeg prøvde å size demonterte fabrikkpatroner med mer smøring i går, så virket det som om de ble rette og fine. Er det andre tips som kan brukes. Jeg bruker en standard RCBS die i 5x57 til 5x57R.

Link to comment
Share on other sites

Jeg hadde dette problemet med 6,5-55 engang. Prøvde flere diesett, hylseholdere, og presser, .....men like jævlig.

Jeg tror du er inne på noe når du nevner det med ekspanderen. Hos meg så var også dette problemet. Ulik friksjon innvendig i hylsehalsen som gjorde at jeg dro hylsene skjeve på tur ut.

Jeg løste hele "balletten" med å kjøpe meg et forrester bechrest sett. Men jeg er nok ikke så sikker på at hyllene flyter over av diesett til 5x57, så derfor vil jeg oppfordre til å smøre hylsene godt, både utvendig og innvendig, og se da. :wink:

Lykke til!

Link to comment
Share on other sites

Takk for det Buster :D

 

Som sagt virket det som om de jeg nå smurte ble rettere, men dette var jo også fabrikknye hylser, tatt fra demonterte patroner som jeg sizet for å få ut hetta. Får fortsette å smøre godt og se om det blir bedre neste gang de presses.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...