Jump to content

Noen CZ spørsmål.


JoeHugin

Recommended Posts

Begynner å bli klart for å handle, og har bestemt meg for en SP-01 Shadow til Praktisk Production.

Men, det selges jo selvfølgelig 100 forskjellige versjoner av denne, og jeg går meg litt vill. Så her kommer noen spørsmål:

 

Hvilke oppgraderinger MÅ jeg ha?

Hvilke oppgraderinger BØR jeg ha?

 

Har bestemt meg for en med justerbart baksikte, men får liksom ikke bestemt meg om jeg skal gå for den som har byttet fjører (hos PVAS) eller en standard en, og bytte sikte selv, og evt fjærer senere.

Har det veldig mye for seg å bytte fjærer med en gang, eller kan man spare disse pengene nå og heller kjøpe ammunisjon, for så og bytte fjærer senere?

 

Er det noen oppgraderinger som MÅ gjøres, mtp driftssikkerhet o.l?

 

Er det noe vits i å vente på 2012-modellen, eller er det "hipp som happ" ?

 

Kommer nok flere spørsmål etterhvert, men starter her.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Ingenting som må gjøres for at ting skal fungere. En lettere hammerfjær (13 pund) anbefales for å gjøre DA-avtrekket lettere, og det koster svært lite. Rekylfjæren (også rimelig) forandrer på hvordan rekylen oppleves, men der er det ikke noe fasit. Med fabrikkammo foretrekker jeg personlig standardfjæren. Du vil trenge flere magasiner, og majoriteten stiller på stage med 4 stk. Ellers har noen (meg inkl) opplevd mateproblemer når magasinfjærene blir slappe. +10%-fjærer fra czcustom.com ordner opp.

Link to comment
Share on other sites

Forøvrig er Shadow-modellen det beste valget for konkurranseskytingen. Den mangler bl.a tennstiftsikringen, som gjør avtrekket enklere og bedre. Velg denne om du ikke har andre gode grunner. Fjærene er enkle å bytte selv, om du skaffer riktig "punch" fra czcustom eller andre. Ellers ser jeg ikke noen grunn for justerbare sikter i praktisk skyting.

Link to comment
Share on other sites

Hei, takk for raskt svar. :)

 

Er det grei skuring å bytte hammerfjær selv? Ren "av-på", eller må det tilpasses på noen måte? Har endel "tekniske" hobbyer tidligere, så er noget "teknisk anlagt", om man kan si slikt om seg selv uten å virke altfor selvgod..

Blir skutt med fabrikkammo nå i starten, så blir det vel innkjøp av ladepresse etterhvert som våpenparken blir utvidet.

 

Tenkte på et slikt reservedelssett, så kanskje oppgradere magasinfjærene der med disse +10%-fjærene etterhvert. Godt tips. :)

Har sett igjennom CZcustom endel, mye snasne deler der.

Vil en slik være ulovlig i production? Forstår det dithen at det er en ren av/på-operasjon, men usikker på om det vil være lov.

http://czcustom.com/cz75extendedambisafetylhs.aspx" target="_blank" target="_blank

 

Vil en "competition-hammer" gjøre DA-avtrekket lettere?

 

Og ja, det blir en Shadow, glemte at det er flere modeller i SP-01-serien.. :)

 

Angående justerbare sikter er det fordi det blir skutt endel presisjonsskyting og felt i klubben.

Link to comment
Share on other sites

Det er stort sett lite som er lov i Production, så om man lurer er svaret som regel "nei" :) Stort sett kan man bruke originale deler (fra CZ i Tsjekkia, CZUB) som er lagd for CZ75-linjen, så både sikringen og "competition hammeren" du viser til faller utenom. CZUB har en "combat hammer" som er svært lik, som er godkjent. Sikter, grep og magasiner er friere, men man kan ikke fjerne materiale fra sleiden for å justerbar sikter lavere.

 

Men hva skal du med justerbare sikter når 95% av all skyting foregår mellom 1 og 20 meter? De faste baksiktene kan forøvrig justeres sideveis. Høydejustering kan man gjøre ved å bytte frontsiktet, men jeg tror få opplever det problemet med standardsiktene. En del bytter frontsiktet til et uten fiberkorn, eller et mindre fiber.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har justerbart baksikte med to prikker på. Er veldig fornøyd med det sammenlignet med det orfinale.

Ser ikke den store fordelen med og bytte hammeren (hvertfall ikke dett det til nå.

Man har investert i rekylfjær og hovedfjær med god suksess. Ikke vanskelig og bytte.

Trenger noen drivdor også passe på at du ikke slår pinene butte i enden.

Link to comment
Share on other sites

Takker alle for svar.

 

Lurer litt på å ha is i magen og vente på 2012-modellen, men sist jeg hørte med en butikk hørtes det ut som om den ikke kom til norge før 2013? Var noe med at CZ shippet ut de vanlige shadowene fordi det gikk i bøtter og spann av de allikevel.

Link to comment
Share on other sites

Fikk en telefon av en hyggelig kar tidligere i uka, så var og hentet meg en Shadow i går. Prøvde den idag, og det var jammen gøy! Er skytteren sin feil at ikke samlingene gikk smalere, første serien lå innenfor 10-12 cm. Bli litt mer kjent med våpenet så krymper det nok :)

Den er ferdig oppgradert innenfor Production-klassen, så var ett fint avtrekk på den syns både jeg og de andre som prøvde den idag.

 

Har dog ett spørsmål ang våpenpuss, kjøpte pusselapper idag, men har tenkt på en Hoppes boresnake, men siden det er messingbørster på denne, er det noe man bruker "daglig"? Evt link til en "våpenpuss for dummies" hadde vært kjekt.

 

Joakim.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...