Jump to content

Montasje/base til ulike kalibre/låskasser - mulig?


ko-stens

Recommended Posts

Jeg har en Zeiss Classic 2,5-10x50 på en Sako AII .308 og en Zeiss Diatal 7x50 på en Brno Fox .222. Dette blir "standardoppsettet", men jeg har lyst til å ha muligheten til å bytte om hverandre slik at jeg kan bruke Diatalen på Sakoen og Classicen på Foxen og omvendt, ved behov (Diatalen har opplyst kors, og det kan jo være kjekt på hjortejakt feks, hvor .222 er biiittelitt ulovlig...).

 

Ser da for meg å få på Weaverskinne på begge to og Leupold QRW-ringer. Da kan jeg jo bare nappe siktet av .222'en og sette på .308'en når jeg trenger det, uten å bytte ringer. Må bare få laget en huskeliste på knepp i høyde og side, for det er neppe samme treffpunkt på det to børsene i forhold til siktet.

 

For meg høres det i hvert fall bra ut i teorien!

 

Men så var det det praktiske...

 

Ser for meg at jeg må ha hel skinne på begge to. Ser at man kan få todelt base til Sakoen i hvert fall (hos J&F), men da må de basene monteres slik at de passer overens med skinna (har ikke funnet todelt til Fox. Mulig det kan skaffes) på Foxen. Eller, det enkle er vel å montere skinna på Foxen slik at sporene passer overens med sporene/basene på Sakoen. Låskassene er jo ulike på lengde, så basene kan med andre ord med stor sikkerhet komme ut med forskjellig avstand mellom sporene, med resultat at man må skyve ringene fremover eller bakover på siket når man bytter over. Ikke veldig praktisk.

 

Ellers har vel børsemakere slike skinner liggende vil jeg anta, for jeg må jo levere begge børsene for å få montert skinnene uansett.

 

Også må en gruble på om hva som kan passe av høyde på ringer til de to siktene om det blir aktuelt...

 

Er "prosjektet" mitt dødfødt, eller kan det gå da!?

Link to comment
Share on other sites

Med forbehold om at jeg ikke er 110% sikker på standarden i forhold til Weaver, gå heller for hele Picatinny-skinner. Weaver-baser har så vidt jeg vet ikke standardisert avstand mellom låsesporene, men det har Picatinny. Weaver-ringer passer i Picatinny-baser, men ikke omvendt.

Rimelig og god løsning ifht. ringer: Leupold QRW

Dyrere, men svært så elegant og suverent behagelig i bruk: Recknagel SSK-II, leveres med to utskiftbare låseblokker tlpasset sporbreddene på både Weaver og Picatinny

Link to comment
Share on other sites

Hadde samme utgangspunkt som deg. Tenkte i samme baner og fikk det fikset av Sannes Presisjon på Åndalsnes i vinter. Meget godt fornøyd med løsninga.

Utg. punktet var ei Sako Vixen og ei Tikka M55.

Satte på picatinny på begge riflene. Kjøpte QRW på aktuelle kikkerter. Vips, så er det kurant å bytte om på kikkerter.

Har ei M55 Sporter som også skal få skinne nå.

Dette har gjort at jeg har solgt unna kikkerter. To av topp kvalitet er nok på disse tre riflene.

Et bilde av Sako og Tikka. Har fått QRW-montasjer etter at bildet ble tatt. (Leican er ikke i huset mer)

IMGn_1562.jpg

Link to comment
Share on other sites

Se der ja! Da ser det ikke så vanskelig ut lell! :)

 

Barks, jeg vet jeg nok burde hatt lys på 2,5-10x50'en, men om jeg begynner å fomle med kikkertsikter igjen nå, tilter høvdingen... Da er det litt lettere å få nye ringer og baser, for de koster jo... ingenting! :oops:

 

Diatalen kjøpte jeg her på Kammeret for en liten tid tilbake. Egentlig skulle jeg ha en Victory 2,5-10x50 med lys, men økonomien (les baksmell på skatten) sa at jeg ikke hadde råd i denne omgangen, og jeg manglet et sikte. Fikk derfor lyst å prøve denne 7x50'en og når retikkelet var 66 (kors, ikke prikk som i ret 60), slo jeg til.

 

Så inntil videre har fruen selvoppnevnt vetorett med diktatorisk myndighet, og da må jeg gjøre det beste ut av det! :lol:

 

Edit: Mork, hvor har du fått tak i skinnene? Er dette skinner tilpasset børsene, eller er det skinner kuttet fra blanks? Har snakket med børsemaker, men hadde ikke slike liggende og lurte på om jeg kunne skaffe dem selv. Ferietid og greier. Ser de har på Ebay, men en kan fort kjøpe noe rart, og det tar gjerne et par uker før slik ramler ned i postkassa... Midway har mye rart, men så var det hva en skal bestille...

 

Hvor høye er ringene dine (om det er 50 mm kikkert du har)?

Link to comment
Share on other sites

Vet ikke hvor skinnene kom fra. Sannes fikset de. Tror han bestilte slike som passet til de aktuelle riflene.

QRW er medium mener jeg. Har x56-obj. på den ene. Den andre har x50-obj. men der bygger huset litt under (Zeiss FL 4-16x50), så lavere gikk ikke uten at det kom nedi skinna. Har justerbar kolbekam på alle riflene, så det spiller ikke så stor rolle.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har samme plan for Remington og Ruger 10/22 - med forbehold om at det er tilstrekkelig å skru på på Meoptaene mellom de to kalibrene.. Så det er altså hel Picatinnyskinne som er veien å gå?

 

Var innom en kjent og svært stor sportsforretning nå nettopp, og kom i skade for å overhøre selgeren når han skulle selge Zeiss i stedet for Meopta. En tilsynelatende fornuftig redegjørelse for forskjeller mellom conquest og artemis 2100, etterfulgt av kundens spørsmål: Går det an å bruke samme montasje, eller er det noen forskjeller i pris på montasjen? Selgeren svarer at han må sjekke, og går til sin dataterminal. Noen minutter senere kommer han tilbake og opplyser om at han ikke finner noe på verken Meopta eller Zeiss montasje, så det spørsmålet kan han ikke svare på. Personlig er jeg glad for at det er kommet to nye våpenforretninger i Oslo-området nylig....

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...