Jump to content

Hvor kjøpes komponetner til lading?


joakim88

Recommended Posts

Hvor er det folk handler utstyret til lading? Ser litt på det de bruker i ladebibelen, men finner ikke de rette merkene osv på noen nettbutikker.

 

Er f.eks en 125grains kule .308, jeg kunne tenkt å lade selv til småviltet. Men jeg finner ikke de samme krutt typene osv som er brukt i boka.

Link to comment
Share on other sites

125 grs kule i kal 30 til småviltet er det ikke all verden mange av.

 

110 grs FMJ opprinnelig til 30 US kan jo brukes. Samme kan 123grs Lapua Scorematch. 125 Bal Tip og 110 Vmax er jo gode revekuler.

 

Alle disse kan lades med krutt i Norma 200/201, Rhino 10, N130/133/135 klassen.

 

Personlig skjønner jeg nok ikke helt poenget med de letteste kulene i .30 kal.

 

Gode 150 grs kuler tusser det av som har bedre balistikk og ofte MYE bedre presisjon i tillegg.

Link to comment
Share on other sites

Men 150gr blir vel så stort igjen at det ødelgger for mye.. Jeg er egentlig ute etter å lage noe som gjør at jeg kan ta vare på litt av skinnet på det jeg skyter bl.a

 

Men om jeg kan lage noe i 150gr, og lade det så snilt, så er det sikkert like greit det.

Link to comment
Share on other sites

Tror du har dette litt bakvendt ...

Er ingen forskjell mellom ekspandert diameter i en 150 grs kontra en 125 grs kule når begge i utgangspunktet er ei kal 30 kule.

 

Ødeleggelsene blir heller mindre med ei tyngre kule da hastigheten er litt lavere. Mer solide også er 150 grs kulene som regel sammenlignet med Varmint kulene av lettere vekt.

 

Økt vekt = lavere hastighet. Lavere hastighet = mindre ekspansjon = mindre ødelagt.

Link to comment
Share on other sites

Aha, skjønner litt mer plutselig.

Men hvor kjøper folk alt detta ? Greit å få kjøpt krutt, og kuler på samme plassen når man er ny i gamet, så kanskje man kan få litt tips og triks også.. Er vel ikke noen som selger krutt over nett ?

Link to comment
Share on other sites

Kuler, hylser og annet stash kan lett kjøpes via netthandel hos mange forhandlere.

 

Krutt og tennhetter er noe verre å få tilsendt, iallfall blir det relativt kostbart for mindre kvanta. Dette kjøpes vanligvis hos den lokale pusheren. Men fordi mange er svært opptatt av pris, og ser muligheten til å spare noen kroner på å handle alt det øvrige våpen/ skyting/ jaktstashet på nettet, gjerne fra utlandet, har ofte den lokale pusheren funnet inntjeningen altfor dårlig, og avviklet bedriften. :shock:

 

Derfor er det mange steder i landet vanskelig å skaffe krutt/ tennhetter utover skytterlagenes utvalg, men er et resultat av den sunne markedsøkonomi og kjøpers krav til lavest mulig pris! :roll:

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...