Jump to content

Fersk hjemmelader, tips taes imot med takk!


Rakken

Recommended Posts

Heisveis!

 

Jeg tenkte jeg kunne lage en liten tråd her, både for å vise hva jeg får til og aller helst få noen tips fra dere her inne med litt mer erfaring enn det jeg har :)

 

Jeg fikk ladesettet mitt igår kveld (Takk til hjemmelading.no for rask levering og god service).

 

Juleaften :D

1206532.jpeg

 

 

Våpenet jeg lader til er en Tikka t3 Supervarmint i 300 winmag, toppet med en kikkert jeg vanligvis bruker på en t3 hunter i 6.5x55.

 

img20120616220025.jpg

 

Annet en å skru pressa fast i benken, rakk jeg ikke stort annet enn å lade 20 patroner før det var kvelden.

1206533.jpeg

 

Norma hylser, 200grain SMK med henholdsvis 64 og 65 grain n-160, federal large rifle magnum hetter.

 

Dette er resultatet av de to ladningene jeg prøvde:

 

5 skudd 100m 200gr SMK, 64gr n-160:

 

1206537.jpeg

 

Jeg er ikke veldig imponert over presisjonen, og hylsene sota endel.

 

5 skudd 100m 200gr SMK, 65gr n-160:

 

1206540.jpeg

 

Beklager dårlig bilde, men jeg rakk ikke opp :D Det lave skuddet er en kompis som ville prøve et skudd og han satt det lavt for å ikke påvirke samlinga mi.

 

Denne ladningen virka til å gå mye bedre, men jeg får fremdeles soting helt ned til bunnen av hylsa på 1 av 3 hylser.

 

Det kan være litt slapp ladning eller jeg som ikke har stilt inn dien korrekt.. jeg vet ikke.

 

Med tid og stund burde jeg vel skaffe meg en kronograf så jeg kan få en viss oversikt over hvor i lendet jeg ligger.

 

Hylsene på ladningen med 65 grain krutt sota betraktelig mindre enn de ladet med 64 grain, så det kan kanskje være noe der.

 

Dette er vel kanskje å banne i kirka, men jeg hadde ikke tilgang på skyvelær, så COL og hylselengder etc er tatt litt på gefylen. (hylsene var forresten splitter nye, kun helpresset en gang)

 

Bilde av hylsene: 64 grain krutt til høyre, 65 grain krutt til venstre

 

img201206162149061.jpg

 

 

Uansett, detta var første test og jeg ser fram til å prøve meg fram til andre ladninger jeg håper skal kunne treffe stål på lengre hold.

 

Om noen har noen hete tips for å bli kvitt all den sotinga, tar jeg gjerne imot både ladedata og andre triks med stor takk!

 

 

 

Hilsen rykende fersk hjemmelader

Link to comment
Share on other sites

Egentlig burde du kjøpt kronograf først :winke1: RCBS die set har som oftest vel stor dia. på ekspander kula, den anbefales å poleres ned med en gang da dette kan gjøre at projektilet sitter for løst. Du har litt å gå på i kruttladn. ifølge tabellen. Ellers er MRP/N 15 f.eks. bedre egnet til god hast. med denne kuletyngden. Med dette kruttet kan du forvente rundt 860m.sek. V0

Link to comment
Share on other sites

Jeg kjøpte et digitalt skyvelær på vei hjem fra skytebanen, så da kan jeg få litt mer kontroll på sakene :)

 

Tingen med å polere ned kula i dien er kanskje noe jeg burde prøve. får plukke dien fra hverandre imårra og se om jeg blir noe klok. Takk for tipset :)

 

Jeg starta ganske forsiktig med ladningene til å begynne med. jeg fant ikke data på nøyaktig samme kule og krutt i boka jeg har, men Trond på hjemmelading sa han leste 62 grain som min. og 70 grain som max, så jeg har vel noe å gå på ja.

Link to comment
Share on other sites

Ekspander kulene jeg har målt har vært ca. 0,025 mm. under projektil dia. Du trenger ikke være redd for å ta for mye, den kan egentlig ikke bli for liten da den i praksis bare er for å rette bulkede munninger, og som mutter til utstøternålen. Kulen må sitte godt fast.

Link to comment
Share on other sites

Bare sett det smaleste partiet på ekspanderen i drill, og sammen med medium slipepapir. Så blir den glatt og fin også. Du kan også få et annet trykk med forskjellig settedypde på kula di. 1-2 mm. friflukt er ok til å begynne med.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har en kamerat som har en boks med mrp stående.. Så jeg kan spørre om jeg kan få prøve det kruttet til 5 patroner og testskyte før jeg kjøper en boks til 500 spenn. Målet er jo å få samlinga så liten som mulig. Jeg har ikke tid til å få ladd noe idag (hylsene er til tørk). Så håper å få ladd noe imorgen om jeg rekker. Skal jobbe natt til tirsdag, så kanskje det er lurt å vente sånn at jeg får litt bedre tid til å gjøre ting nøye.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...