Jump to content

Seljakt i Jarfjord ?


Omella

Recommended Posts

Hei,

jeg er en relativt sett uerfaren seljeger, men noen vellykkede og flere mislykkede jaktturer bak meg....

Ifbm. jobbtur til Kirkenes til høsten(ca.midten av september) så kunne jeg tenke meg å ta et par dager fri for å prøve å jakte sel i feks. Jarfjorden. Har hørt rykter om at det nettopp der kan være muligheter.

Nå skjønner jeg at ingen lokale jegere vil ut med sine beste stalltips, men de kunne kanskje nikke lett samtykkende på hodet i retning av 'tja, der kunne det kanskje være muligheter'....

Planen er å starte med båt fra innerste i Jarfjorden og jakte meg utover. Er helt ukjent i området. Vil jo helst unngår hytter/folk. Kommer nok til å sove i telt.

 

ALLE tips og kommentarer er kjærkomne !

 

Mvh,

Oddbjørn Mella, Alta

Link to comment
Share on other sites

Du vil mest sannsynlig bli meget overrasket over de lokale jegerne. Så lenge kjeve og eventuelt kjøtt beholdes av jeger`n.

Veldig mange har jaktet med Steinar magnussen derfra, en meget hyggelig og skremmende sprek kar godt inn i 60 årene.

 

Bruker du flere sekunder ut av båt`n når du skal hoppe på skjæret for å skyte,vil du få høre det resten av livet;-).

 

Som alt annet, bruker en gjerne tid med folk en har god kjemi med. Ta kontakt med fyren. Så får du kanskje vite og oppleve mye i ditt liv !

 

I disse dager er karen håpløs å få tak i. Er laksefiske i sjøen som tar all tid.

 

Og i tidsrommet du nevner er han mest sannsynlig vis på plass i "min" fjord å jakter ryper. Eller sel.

 

Lett på ræva, og kom deg til bedre fjordhull enn Alta;-)

Link to comment
Share on other sites

Akkurat, takk for kjapp tilbakemelding !

Skal prøve å få tak i karen for å spørre han. Alta er håpløst langt fra kysten, ja. Er jo nesten innland. Har jaktet mest i Kvænangen (området mellom Burfjord og Spildra) og en plass som heter Russelv på Seiland (vis a vis Neverfjord), hvor vi har fritidshus.

Fantaserer mye om selfangst, var innom 'Havsel' i forrige uke for å kjøpe selbiff. Der er nok muligheter for en SKIKKELIG jakttur, i Vestisen. Om man bare får fri hjemme...:(

Jobber i Forsvaret og har en liten velferdsbåt på Høybuktmoen som jeg tenkte å låne for anledningen. Kanskje finnes det andre små fjordhull i området hvor det er vel så gode forekomster ?

Link to comment
Share on other sites

  • 2 years later...
  • 7 months later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...