Jump to content

Gåsejakt i ofotregionen


simond86

Recommended Posts

Hei

 

Vi er to karer bosatt i Narvik, som tenkte å prøve oss på gåsejakta nå til høsten. Har erfaring med rype, and og storfugljakt fra før.

Metodemessig tenker vi på jakt med hagle og lokkefugler/fløyte.

I den sammenheng lurer jeg på om det er noen som kanskje kjenner noen bønder eller andre med jaktbar mark i distriktet som er "plaget" med gås?(vi kan godt kjøre til vesterålen, Hamarøy, Nord-salten) Begge er studenter, så vi har ingen mulighet til å leie oss inn på noen form for "rikmannsjakt".

Takker på forhånd for tips og innspill :smile:

 

Mvh Simon

Link to comment
Share on other sites

Ikke tenk penger, nær sagt alle bønder som ikke aktivt driver skadebegrensing på gås eller har noen å gjøre det for seg vil mest sannsynlig by på kaffe og telefonnummeret for å få dere tilbake år etter år :)

 

Det er ikke verre enn å stoppe ved en gård og spørre pent :)

Link to comment
Share on other sites

Joda, er klar over det. Problemet her i nærheten er at det er ikke så godt å vite eller se hvor de lander, er ganske små flokker så da vet man ikke hvor man skal begynne å spørre. Og å kjøre 4-5 timer for å lete etter gås og finne ut hvem som er grunneier blir jo litt komplisert.

Tenkte derfor bare å høre om noen visste av noe. Ikke rent sjeldent at noen som kanskje ikke jakter gås selv får med seg hvor de lander og oppholder seg.

Link to comment
Share on other sites

Tenkte derfor bare å høre om noen visste av noe. Ikke rent sjeldent at noen som kanskje ikke jakter gås selv får med seg hvor de lander og oppholder seg.
Ikke for å høre kynisk ut, men de fleste jegere som har fått et slikt "ess i ermet" er lite villig til å dele det med andre - med mindre det dreier seg om enorme innmarksområder. Akkurat fordi det i noen tilfeller er vanskelig å gjøre research på hvem som eier hva og hvor. Er enig med barerobert, at det beste er å rett og slett ta seg en rekogniseringsrunde når jakta starter, finn ut hvor gåsa sitter - og hvilken gård marka sannsynligvis er forbundet med. Bank på døra, og spør høfflig om du får skyte gås på marka hans, og om du burde ta noen forhåndsregler når du skal gå dit (unngå å trå ned avling, osv)

 

De fleste bøndene som er plaget med slikt, jobber aktivt for å redusere skadeomfanget (fugleskremsel, plastposer, o.l) Og om du ser "tegn" på slik, er det en "free win" å få jakte på markene :-)

 

Lykke til!

Link to comment
Share on other sites

Hehe, joda jeg forstår alt dette, men har ikke noe nettverk i disse områdene og prøver bare derfor å høre om noen kjenner til noen som har mark og problemer med gås, kan jo hende de ikke jakter gås selv engang.

"Byene" ligger dessverre ikke som perler på en snor her som sørpå, så kan ikke bare slenge meg i bilen og lode rundt på måfå.

Vet det er ett skudd i mørke, men må prøve å legge ut noen følere allikevel ;-)

Link to comment
Share on other sites

Heisan!

 

Det eneste jeg kan bidra med her, er en som bor på Gimsøy i Lofoten. Gimsøya ligger i grensen mellom Vestvågøy og Vågan kommune.

Jeg kjenner til en kar der som jeg hadde kontakt med for et par år siden. Han vet nok om bønder med mark der ute iværtfall, å der vet jeg at gåsa mellomlander! :)

 

Navnet hans er Odd Geir Olsen, og mobilnr er 90109938.

Kan ikke love noe som helst, ikke engang at mobilnr enda er i bruk.. Men uansett, det er verdt et forsøk! :)

Link to comment
Share on other sites

Kleiva Landbruks Skole på Sortland ligger ganske midt i terrenget med bønder rundt på alle kanter som har problemer med gås.

 

Et "skudd" i blinde kanskje, men prøv å ring og presenter ønsket....

Hvis du "treffer" rette personen så kan han videre formidle kontakt...

 

 

 

 

Mvh

Mr Drilling

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...