Jump to content

Lader jeg feil?


Melk

Recommended Posts

Hei!

I går var jeg på banen hvor jeg skulle skyte noen egne ladninger.

Det var en kar ved siden av meg som også er hjemmelader, og jeg tror også han er her inne blandt kammerets medlemer.

Jeg spurte om han kunne dra gjennom 3 kuler på kronografen, og fikk beskjed om at dette var en alt for svak ladning (nesten farlig)

Nå husker jeg ikke hvilke ladning jeg hadde her, men jeg tror det var Remingtong Corelock 100grs med 36grs N160 krutt.

 

 

Jeg viste også frem noen andre ladninger jeg hadde laget, og denne husker jeg dataen på :

Sierra 90grs FMJ ladet med 33grs N150 krutt.

Jeg fikk beskjed om at det var så si galskap å bruke N150 krutt og i den ladningen da N150 var et mye kjappere krutt enn den anbefalte N160 (som jeg egentlig normalt bruker)

Dette er over hode ikke noe kritikk mot den/de personen som ga meg "råd" da jeg vet han ville bare gi meg de beste rådene, men jeg må si jeg ble meget demotivert da både skytteleder og skytteren som var tilstede mente dette var galskap.

 

Jeg er en nok så fersk hjemmelader, men jeg forholder meg kun til oppgitt data som jeg finner på Vith sin hjemmeside.

Tabellen jeg linker til er fra jan 2012 tror jeg, og etter det jeg kan se burde det ikke være noe problem å bruke N150 krutt med denne ladningen.

Kanskje ikke optimalt? nei, kanskje ikke, men det er da vell ikke galskap når det er oppgitt i tabellen, og jeg strekker meg ikke nært max eller min ladningen?

 

poenget mit er: kan jeg ikke forholde meg til fabrikantens ladedata?

Er det kun N160 krutt som er sikkert for mitt våpen?

 

 

 

Legger med ladetabell.

Ladetabell2.jpg

Link to comment
Share on other sites

Ladet 243. med 95 grs smk og n160 krutt, og min erfaring var at eg måtte over maksladningane til både vihtavouri og ladeboken sine ladedata for å få respektabel hastighet i s&l dl rifla.

Det var dog ingen tegn til overtrykk. eg hadde noko lang patronlengde og det kan nok forklare den låge hastigheita med kruttmengde i henhold til ladedataene.

 

Kor lang patronlengde har du?

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...