Jump to content

Lang antenne til Icom F3022


Cantona7

Recommended Posts

Hei

 

Vurderer å kjøpe meg ny lang antenne til Icom F3022. Den lengste jeg har er ca 45 cm, og fungerer relativt ok. Men det finnes jo sikkert både lengre og bedre antenner til denne radioen. Spm blir da hvilken jeg bør gå for? Har sett noen annonser på antenner rundt 50-52 cm, men har ikke funnet noen tester av disse ennå.

 

Hadde litt problemer under sist elgjakt med skurr - mens sidemannen min ikke hadde så mye av det :?

 

Kan noen anbefale en knakende god skogs-antenne - og evt en link til hvor jeg finner den?

Kvalitet er viktigere enn pris for å si det sånn :winke1:

Link to comment
Share on other sites

rett om jeg tar feil her, men vil ikke en lengre antenne fortsatt ta inn mye støy?

 

Har du forsøkt å stille opp sqelch nivået for å få has på problemet?

 

lengere antenne vil ta inn mere signaler da også støy, men 45cm kontra 52cm skal vel ikke gi utslag.

skogsantennene hører man mulignabolaget også, og er disse lang unna kan dette bare oppfattes som skur.

jakter man på et lite relativt flatt området så det ikke er noe problem å høre alle på laget gå for kort antenne. da slipper du dette.

erfaringen fra elgjakta og sanking så er skogsantenne veldig fint, de som har det blir ofte mellomledd.

 

vet ikke om det er noen stor kvalitetsforskjell på antennene. støy på radioen er jo signaler i riktig frekvens som kommer inn, en dyr antenne vil ikke filtrere ut noe av disse, radioen skal filtrerer ut støy, ikke antennen.

 

ps. nå får signalguruene lære meg, men en 52cm antenne skal være bedre men tanke på 1/4 antenne på frekvensen til jaktkanalene.

da disse ligger mellom 138Mhz til 144Mhz. da en 45cm stemmer med 160Mhz

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...