Jump to content

kalibervalg til småviltjakt


Panzer

Recommended Posts

Jeg er i besittelse av ei rifle i 308win og ei i 17HMR. Ønsker tips til hvilken av disse jeg bør velge til henholdsvis lokkejakt på rev og gåsejakt (grågås/canadagås). Tar gjerne imot råd om valg av ammo også. Takk!

Link to comment
Share on other sites

Jeg ville brukt 308, helmantel til gås og blyspiss til rev. Reven detter med helmantel og godt plasserte skudd også men litt dårlig lys eller dårlig skuddplassering så kan du ha et ettersøk på gang.

 

Forsåvidt vil nok 17hmr funke til begge også men da blir nok skuddplassering alfa omega, du gjør det enklere og tryggere for deg selv med 308 i min mening.

Link to comment
Share on other sites

Kommer an på avstander du skal skyte på, har selv brukt 17 hmr i stedet for 6,5x55 den siste sesongen på det meste av småvilt. Er avstanden under 120-130 meter trenger man ikke noe mer en 17 hmr. På lengre avstander enn dette er det ikke noe ideelt cal.

 

Har forløpig 0,0 meter i gjennomsnittlig fluktstrekning på rev med 17 hmr med V-max, det kan jeg ikke skryte av med 6,5 og oryx :D

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Tok min første rev med 17hmr V-Max, for ett par dager siden.

En voksen på ca 5-6 kg. Avstand ca 50m.

Første skuddet traff i bogen og den ble liggende, men kastet på hodet, så eg ga den en til på samme sted.

Men selv det var ikke nok, måtte ha ett tredje fangst skudd...

Det virket som om lufta ble slått ut av den, men den kviknet til etter noen skunder.

Har ikke gitt opp 17 hmr enda, må prøve Gamepointen og se om den er bedre.

men om den ikke er god knall på rev, så er det rett tilbake til 6,5 den funker i hvertfall;-)

Link to comment
Share on other sites

Fordel hvertfall og ha noenlunde flat kulebane. Jeg skyter endel gås med min 223 rifle hvert år, og gåsa sitter gjerne midt utpå jordet (trygghetsfølelse). Da kan det bli hold, for min del opp til 150 meter. Vanskelig å snike seg innpå den er det også fordi de ser jo alt av bevegelse. Har sluttet å bruke helmantel på gåsa, hvis ikke den er på under 70 meter, pga dårlig erfaringer med dette.

 

Bruker samme rifla på rev og veldig fornøyd med den. Skut over 40 rev med den, og eneste jeg skulle ønske var at det var en 22-250. Reven skytes på hold opp til 200 meter, og flat kulebane er noen ganger alfa omega på de lengste holdene.

Testet 35 grains v-max på papp i fjor og den datt 4 cm fra 140 til 160 meter, litt lengre hold og man treffer under reven.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...