Jump to content

Heen moffa.. noen spørsmål


Recommended Posts

Hei! Har fått med meg at noen her har heenmoffa. Sliter litt med å finne info om denne på nettet...Om noen kunne posta noen bilder og litt info hadde jeg blitt superglad. Planen er å lage systemrifle/safari rifle på en sivil m98 kasse. som f.eks. brno zg. 47 (Evt. andre egnede kasser)

 

1.Hvordan kammerløsningen er det. sitter hele kammeret i løpet eller blir noe av patron halsen i moffa?

 

2.Har skjønt at man kan skru den opp og ned for hånd, noen patent for å låse den?

 

3.Spørsmål overlapper vel litt på første... Kan man bruke kalibere med forskjellig tykkelse på hylsa som 222-308-9,3x62 sammen. Eller må man ha samme hylsetykkelse 6,5x55-308-35 wheelen?

 

4.Noen som har peil på hva det koster å tilpasse løp til moffa?

Link to comment
Share on other sites

Hei! Har fått med meg at noen her har heenmoffa. Sliter litt med å finne info om denne på nettet...Om noen kunne posta noen bilder og litt info hadde jeg blitt superglad. Planen er å lage systemrifle/safari rifle på en sivil m98 kasse. som f.eks. brno zg. 47 (Evt. andre egnede kasser)

 

1.Hvordan kammerløsningen er det. sitter hele kammeret i løpet eller blir noe av patron halsen i moffa?

 

Hele kammeret i løpet. Moffa sitter kun rundt løpet/kammeret. Alt annet er vel enten umulig eller i det minste svært ukurant.

 

2.Har skjønt at man kan skru den opp og ned for hånd, noen patent for å låse den?

 

Ja og vet ikke. Sitter godt på min M98 også uten lås.

 

3.Spørsmål overlapper vel litt på første... Kan man bruke kalibere med forskjellig tykkelse på hylsa som 222-308-9,3x62 sammen. Eller må man ha samme hylsetykkelse 6,5x55-308-35 wheelen?

 

Det avhenger vel mer av løsningen på magasin og sluttstykke enn av moffa. Sagt på en annen måte; alt som mater fra et Mauser-magasin kan også mate inn i et moffe-montert løp, men det kan hende du må bytte sluttstykke. 222 er vel i praksis vanskelig å kombinere med .308/9,3x62 etc, vil jeg tro.

 

4.Noen som har peil på hva det koster å tilpasse løp til moffa?

 

Se sidene til Rafdal.

 

Edit: se svar på 1-3 inne i sitatet, det kom kålete ut. Skriver fra telefonen, beklager.

Link to comment
Share on other sites

Takk for svar. er vel sant som du sier at problemene med stor kaliberspredning oppstår med mating og magasin. flere sluttstykker kan man jo ha.

 

Noen erfaringer med kalibere som går godt omværandre der ute?

 

Ideen er å lage systemrifle som skal dekke alt fra kjapt og flatskytende varmint til større ting som Elg. evt andre større ting i andre enda større land.

Link to comment
Share on other sites

Dette er ting jeg også lurer litt på. Håper noen kan legge ut et bilde eller to, og en liten forklaring på hvordan dette funker.

 

Har lest at noen har ment man mister presisjon. Er dette tilfellet? Fint

Med noen brukererfareinger.

 

Føler at dette systemet blir hysja litt ned pga alle fine systemrifler? Eller mest sannsynlig pga at behovet ikke er så stort lengre.

 

Har en mauser jeg kunne tenkt meg å leke litt med.

 

Mhv

Andreas

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...