Jump to content

Innskyting av våpen


KnuteriK

Recommended Posts

Jeg har lenge tenkt mye på dette med innskyting av våpen. Da mener jeg ikke hvordan man skyter de inn, men noe helt annet.

 

Det er nemlig slik at når folk skal ut og skyte, et stevne eller hva som helst, så kommer spørsmålet: Er det mulighet for innskyting av våpen?

Om du har et våpen som ligger i tusen biter for øyeblikket, så skjønner jeg greia, men skal du skyte med et våpen du bruker ukentlig, da fatter jeg ingenting. Man trenger vel ikke skyte inn et våpen hver gang man skal skyte utenom trening på den lokale skytebanen? Har man skutt inn et våpen, så skal det jo være innskutt, sålenge man bruker samme ammo, og har kontroll på kneppinga på siktet?? Selv om løpet er nypussa, så er børsa innskutt, iallefall mine.

 

Jeg skyter inn jaktrifla mi nå om våren, og den er da innskutt helt til siste hjorten faller utpå høsten. Noen kontroll og treningskudd tar jeg innimellom, men jeg behøver aldri ny innskyting.

Hadde blitt travelt om jeg måtte skyte inn børsa hver dag, før jeg drar på jakt.

 

Grunnen til denne litt "kvalme" tråden, er at jeg stadig vekk leser her på kammeret om folk som skal delta på noe, og må skyte inn våpen. Jeg opplever det også fra tid til annen når jeg er rundt omkring og skyter at folk vil skyte inn våpen før det skal skytes på noe. Synes det er litt komisk rett og slett. Børsa mi er fremdeles innskutt etter en biltur til Østlandet, eller en flytur til Skottland.

 

Er det noen andre tanker rundt dette?

Link to comment
Share on other sites

En grunn til dette, er gjerne at de er skutt inn med overslag på 100 meter. Men når det er stevne, er det greit å kula går midt i. Jeg skyter ihvertfall inn før stevner pga dette. Det er også greit å sjekke at det ikke har skjedd noe mystisk under frakt.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har samme erfaring. Rifla mi beholder samme innskyting hele året med lik ammo, og ellers skiller det som regel bare et par cm. med annen ammo som jeg bruker(100-200m.) Mistenker at skytestilling gir forskjellig resultat for mange. Jeg trekker kolben ganske hardt mot skuldra med avtrekkshånd, og bare støtter framstokken i alle stillinger. Dette gir meg ikke merkbare endringer uansett stilling. Som standplassleder ser jeg at mange mikser ammo, og mange har forskjeller fra serie til serie, mer trening, he? Mekaniske feil skjer av og til.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...