Jump to content

Et lite men betydelig sikte problem!


Energetix

Recommended Posts

Har nettopp montert et nytt sikte på buen, men jeg treffer ikke! :evil:

Siktet er justert så langt ned som mulig, men fremdeles skyter jeg ca 5cm under på 15m, har prøvd å justere peep'n alle veier, så langt opp som mulig, litt ned, prøvd 3 forskjellige peep, ja alt jeg kan tenke på... Så nå begynner jeg å bli LITT frustrert.. Har tilogmed tatt av siktet og montert det på nytt...

Noen som har noen forslag til hva jeg kan gjøre? :?::?:

Link to comment
Share on other sites

Høres ut som noe er feil montert. Scopet skal du kunne dra "nesten ned mot" pila for å skyte på 90m. Er det ikke mulig å flytte skinna som scopet står på lenger ned?

Fabrikat, eventuelt bilde av oppsettet ditt hadde hjulpet mye her.

Link to comment
Share on other sites

Ja buen er papir tunet, men ikke walkback tunet.

Har tenkt en del på det med pilhylla og hvordan den er montert.

Siktet er ikke montert på noen skinne men rett på risern.

 

Siktet er et TRU Glo Micro Bright, mens hylla er NAP Apache...

Begge ble vell og merke montert samme dag, så har mine misstanker om at noe (gjerne hylla) er skjeft/feil montert.

Peep'n er absolutt ikke for lav, har prøvd den så langt oppe at jeg måtte endre ankerpunkt.

Siktet har justerbart bracket i lengden,så hvis jeg justerer siktet 1-2 tommer nærmere risern vil dette muligens endre på noe?

Litt frustrerende problem, men hva er bueskyting uten litt problemer, mekking, fiksing, grubling og frustrasjon, det er jo en stor del av sjarmen med bue syns jeg... :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Tenkte på om hylla ikke faller raskt nok, slik at du får fletching kontakt i slippet, eller at hylla er for lavt montert. Men hvis du har papirtunet er det vel ikke det?

Gjenstår i såfall siktene eller cammer ute av synk.

 

Baah!

Joda hylla faller raskt nok, og buen skyter perfekte hull i papiret... :)

Hvis cammene er ute av synk hvordan kan dette fikses? :forvirra:

Har en whisker liggende som jeg tenkte å montere kun for å sjekke om problemet blir det samme...

Hva vil skje om jeg flytter hylla og nock punktet litt opp?

 

Nå er frustrasjonen kommet til det punktet der man sitter å ser på ny bue bare for å få problemet ut av verden... :wink:

Men som en gammel gubbe sa en gang til meg; Etter et tonn av motgang kommer kun en verden med medgang... :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Høres ut som noe er feil montert. Scopet skal du kunne dra "nesten ned mot" pila for å skyte på 90m. Er det ikke mulig å flytte skinna som scopet står på lenger ned?

Fabrikat, eventuelt bilde av oppsettet ditt hadde hjulpet mye her.

 

Skal prøve å få lagt ut et bilde når jeg kommer hjem fra jobb i kveld! :)

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...

Har du fått til buen din? For meg det virker som om det er problem med selve oppsett av bua. Du sier at du har papirtunet buen men prøv det på flere avstander, altså om du skaut på 3 m så 2x avstanden osv. Virker som om enten pilhylla er for lav eller nockpunkt for høg. Du kan nemlig få perfekt resultat av papirtuning likevel. Midtpunkt på pila, mens den ligger i pilhyllen, skal ligge omtrent på midten av skruehullet til pilhylla og i 90 grader i forhold til strengen +- litt, helst+ . For å få en ide om oppsettet av buen kan skyte et par piler uten fjær og et par med fjær. Kortere avstand å begynne med. Om buen er ikke god nok tunet i utgangspunkt vil pilene uten fjær oppføre noe merkelig. Dette gjentar du flere ganger slik at samlingen blir konsistens kvar gong, med begge pilene. Kansje er det nok med justering av hylla og nockpunkt. Likevel tar du bare ørsmå justeringer av gangen fra 0.5- 1 mm om nødvendig! Lykke til!!

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...