Jump to content

Auto Lube Feed til Lyman lubrisizer?


Erlend Meyer

Recommended Posts

Synes det er småfiklete å få jevnt trykk i pressa, tungvint å gi spaken en vri for hver eneste kule. Jeg tenkte på en løsning hvor pressearmen gir den et lite skyv for hver gang, men skrallenøkkelen har ganske grove knepp så jeg vet ikke hvor bra det blir.

 

Det finnes en fjærbelastet løsning: http://www.buffaloarms.com/Detail.aspx?PROD=159273, noen som har prøvd noe slikt? Tror også det skal være mulig å lage en løsning som ikke krever annet enn et nytt stempel...

Link to comment
Share on other sites

Siden ingen hadde noe å komme med og løsningen til Buffalo Arms ikke fristet endte jeg opp med en langt enklere løsning. Jeg lagde rett og slett et uthult stempel som holder på en liten mengde luft. Dette gir et trykkreservoar som gir langt jevnere trykk. På første økt fikk jeg ut ca 30 150grs Lee RN uten å stramme på trykket, da var det nok primært utvidelsen i fettet mens det varmet seg som var gjeldende, etter at pressa ble gjennomvarm fikk jeg 7-8 kuler per halve turn. Jeg hadde også mindre problemer med lekkasje under kula siden jeg ikke følte behov for å skru opp trykket like mye. En enkel fiks, ikke like effektiv som disse fjærbelastede løsningene men akk så mye enklere å lage.

 

Sammen med PID-styrt temperaturkontroll går nå selv Rooster Zambini som en lek.

Link to comment
Share on other sites

Blæh, dette holdt ikke lenge. Fungerte greit på første økt, men når jeg fyrte opp pressa i kveld var alt ved det gamle igjen. Lufta blir tydeligvis presset ut etter en stund, må gruble litt på hvordan jeg eliminerer det. Kanskje et lite stempel i POM som går inn i hovedstempelet?

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...