Jump to content

Atira jaktreiser


Alaska72

Recommended Posts

Hyggelige folk, men alt som står i brosjyren stemmer ikke helt.

På bjørne jakt ved Ft Graham (williston lake) om våren er kun bil som blir brukt. På våren trekker bjørnene ned langs innsjøen. En kjører rundt på grusveier og ser etter bjørner som beiter langs veiene. det har vært lite med tømmerhogst i området i det siste. Så de fleste hogsfeltene er noen år gamle og gjengrodde. Det er enkelte strekk som er relativt åpne, men generelt fra Hoved camp mot nord camp er skogen langs veiene så tett at du har problemer med å komme deg gjenom.

hest blir ikke brukt på vårjakt da de ikke flytter hestene ut til hoved camp'en før etter sommeren. Du må belage deg på 8-10 timer i bilen hver dag for å få størst mulighet for å få felt bjørnen.

 

Område er utrolig rikt på svartbjørn, og vi prioriterer å jakte på store hanner. Jakta foregår i hovedsak med ATV eller til fots, men enkelte ganger bruker vi hest for å ta oss frem i bratt tereng.

Vårjakt er å foretrekke, men hvis det er ønskelig arragerer vi gjerne en høstjakt.

 

Da jeg var der borte neste siste uke av vårjakta så hadde de som hadde vært der uken før oss ikke sett så mye bjørn. Og en av jegerene hadde kun fått en skudd mulighet på ca 250m. vi som var der uka etter, fikk sett mye bjørn. Jeg fikk skutt meg en på 6,5ft og sett 20 andre forskjellige bjørner i den tida vi jaktet. 2 Grizlly binner med 2 unger hver, 2 enslige Grizzly hanner, 1 Svartbjørn binne med 1 unge. 1 binne uten unger. Og 9 hanner i størrelser fra ca 3,5 ft til den største som guiden min mente måtte være minst 8ft. Det var den største han hadde sett i sine 14 år som guide. Uheldigvis så fikk vi ikke skuddmulighet på denne da det var sent på kvelden (22.30) og ganske tett skog der den befant seg lå og kikket på den på ca 60-70 meter inne blandt en del trær og busker.

 

Guidene hos outfiter'en var flinke og hyggelige. Og jeg hadde en kjempe tur selv om jeg hadde sett for meg både bruk av hest og ATV, samt det å kunne sitte på et høydedrag og spottet bjørner. Høst jakta foregår også langs veiene, men også litt opp i åsene hvor det er mindre trær og mange fine utkikks plasser.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...