Jump to content

Benelli m2 field vs Comfort


taabbe

Recommended Posts

Jeg skal kjøpe meg en Benelli halvauto hagle, tanken var en m2 field, men har også fått tilbud om en Comfort til noe lavere pris. Men hva er egentlig forskjellene på disse? De ser like ut og kjenne like ut?

 

skal ha langt magasin men det mener jeg er mulighet for på begge.

 

Noen som har noe peiling på dette? hvilken anbefaler dere?

Link to comment
Share on other sites

Skal du ha langt magasin utgår Comfort, den har ikke mulighet for forlenger. Det er vel stort sett det som er forskjellen på M2 og Comfort.

Jeg har en Comfort som har gått noen titusener skudd, aldri vekslingsfeil eller andre problemer. Har også en Cordoba (samme som Super Sport, men i matt sort utførelse) som har gått en god del tusen skudd. Utrolig driftssikre børser.

Link to comment
Share on other sites

En ting til som jeg glemte i farta. M2 har et kortere forskjefte og tar 3+1, mens Comfort har et lengre forskjefte og tar 4+1. Mye av grunnen til at jeg valgte Comfort var nettopp dette, jeg har tildels lange armer (ape?) og trenger litt å holde i der fremme :wink: Jeg synes også det er estetisk penere enn med den korte "stubben" som er foran på M2. Smak og behag.

Link to comment
Share on other sites

I tillegg til de nevnte forskjeller (M2 har mulighet for mag. forlenger, Comfort har lengre forskjefte og sannsynligvis også noe mykere / "gummiaktigere" finish) er det nok også noen andre forskjeller i spesifikasjon:

 

Comfort: http://www.benelli.it/Articoli/Armi.asp?ID=741

M2: http://www.benelli.it/Articoli/Armi.asp?ID=72

 

Comfort har litt høyere stokk i utgangspunktet (kan selvsagt justeres med shims), mens M2 har litt lengre stokk. Det siste kan godt stemme for jeg måtte ihvertfall ha den tykkeste kolbekappa til Comfort'en jeg hadde for at den skulle være i nærheten av lang nok.... I tillegg står det at M2 er 200 gr tyngre enn Comfort.

 

Jeg gikk for Comfort da jeg ikke hadde behov for mer enn 5 skudd, samt at jeg foretrakk det lange forskjeftet og høyden i kolben + feelingen med grepet. Smak & behag :D

Link to comment
Share on other sites

Takk for mange gode svar. m2 kan fås med comfort stokken ja, det sa dei jos XXL igår. ellers er jeg veldig lang i armene og trenger kolbeforlenger så e mulig m2 passer bedre da, også når jeg ønsker mag.forlenger..

Link to comment
Share on other sites

Mulig jeg er litt gledesdreper nå.

 

Ang magasinforlenger så er de sikkert å få kjøpt. Om det er lurt å montere det er en annen sak, sånn i forhold til gjeldene regelverk :wink:

 

§ 3. Godkjente halvautomatiske hagler.

 

Halvautomatiske hagler som oppfyller kravene til minimum totallengde og løpslengde etter våpenforskriften § 2 første ledd, er godkjent for erverv, eie og inneha, jf. våpenforskriften § 7 annet ledd, med unntak av hagler som fyller ett eller flere av følgende kriterier:

c) våpen påmontert rørmagasin eller magasinforlenger med mulighet for større magasinkapasitet enn 5 patroner i tillegg til patronen i kammeret.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...