Jump to content

minkfangst


even6,5x55

Recommended Posts

Har fått tildelt ei syningfelle til mink av Njff, til et minkprosjekt den lokale jegerforeningen har, og jeg trenger en del hjelp, jeg vet alt om hva åte jeg skal bruke, men har lest over alt at jeg må koke den osv, i dye og alt sånt, og det er jo plast på den, dette kan jo smelte osv, er jeg avhengi av og koke den fri for menneske lukt ?

 

syningfella virker veldig bra, og helt utrolig kraft i den fjæra, det er jo abselutt bra, så minken dør raskt.

 

Tar gjerne i mot råd og tips!

 

 

 

http://evennaturfoto.blogspot.com/

Link to comment
Share on other sites

En moderator flytter tråden til rett forum etterhvert.

 

 

Mange bruker sikkert dye til mink også, jeg gjør det ikke.. Godt med fisk og luktstoff så virker det ikke som minken bryr seg veldig etter en liten stund. Nå er det mange som tar mye mer mink enn meg, og det kommer sikkert av detaljer. Men fanger da noen minker i året, og syntes det funker greit uten noe mer om og men.. Felle ut, inn med agn, lage noe som leder minken på rett vei, og lar det stå. Ofte har jeg da fangst i løpet av en par dager om det er mink i nærheten. To uker uten fangst og jeg flytter fella.

Link to comment
Share on other sites

Heisann. Har ein del erfaring med minkfangst.. Eg ville vente vertfall 3 uker med og ta vekk fellene. Det har hendt meg fleire ganger at 2 første ukene har fangsten vært lik null :( men i løpet av den 3 veka har fangsten tatt seg opp betraktelig og heile 5 mink er rekorden!! Har ein del andre bekjente som driver med fellefangst etter mink og dei har opplevd akkurat det samme!!

Dette trur eg har med område bruken til minken og gjøre. Har sett det gang på gang viss det først går ein mink i fella sørg for og ha ferskt åte i fella kvar dag for dei andre minkane i dette territoriet er ikkje langt unna! Setter ofte 3 feller på samme område med ca 20-50 m mellomrom. Når den første minken går i og eg har feller tilgjengelig setter eg ut nr 4 og nr 5 i dette område også!! Er det minkunger i område kan du utrydde heile bøttebaletten i løpet av 2 dager! :D

 

Har du fanget 4-5 minker i samme område lar du det stå igjen 2 feller og fangster på dei i 3 uker til. Fanger du ingen mink på dene tia er område tømt for mink eller du har med og gjøre ein slu ho mink som du ikkje får i fella uansett! På denne måten kan du fange veldig effektivt.. Dette er veldig tidkrevende, men fy faen så artig!!

 

Vil anbefalle og fangste på 3 områder samtidig viss du har tilgang på det antall feller...

Mine erfaringer gjelder stort sett bare sommerstid og litt høst.

Link to comment
Share on other sites

Fanget mye mink i mine yngre dager. Det er mye lettere å ta minkungene enn de voksne, så du vil oppleve at sensommer/høst er mye bedre enn senere på vinteren. Jeg prøvde å vente til minken var fullpelset i november ( da var det noen kroner å få for skinnet) Det funket da og, men vanskeligere enn tidligere på høsten.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...