Jump to content

Ladedata på 375 H&H Mag.


Mr.Hill

Recommended Posts

Er det noen som kan hjelpe meg med data på 300grs Hornady FMJ Solids?

Gjerne med VihtaVouri krutt..

Har VihtaVouri gått ned på sine max ladninger, ble litt usikker da jeg tittet på siden deres. Mente de var høyere før, Ladeboka er jo opptill 5grs mer på noen kuler.

Finnes det en gennerell regel på Solids, eller kuler med "stålinlegg".

Alle sider og tips taes imot med stor takk!

Link to comment
Share on other sites

N-160 er for saktebrennende for 375 H&H, og N-150 ligger i grenseland med 300 grains DGS.

Du vil antagelig få dårligere fart enn med N-140.

N540 kan derimot være et godt valg om du ønsker mer fart. 62,0 til 67,5 kan gi litt bedre fart enn N-140.

Hodgdon Varget er også et bra alternativ som er mulig å få her på berget.

Link to comment
Share on other sites

N-160 er for saktebrennende for 375 H&H, og N-150 ligger i grenseland med 300 grains DGS.

Du vil antagelig få dårligere fart enn med N-140.

N540 kan derimot være et godt valg om du ønsker mer fart. 62,0 til 67,5 kan gi litt bedre fart enn N-140.

Hodgdon Varget er også et bra alternativ som er mulig å få her på berget.

 

Dette stemmer ikke med egne erfaringer.

N160 og Norma 204 passer veldig bra med 300 grain kuler eller 270 grain homogene kuler(ekspanderende og solids) i min .375 H&H.

 

Prøv gjerne 77-79 grain Norma 204 eller 78-80 grain N160 til 300 grain blyspisskuler.

Reduser ladningen med 1-2 grain ved bruk av solid kuler.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har brukt N-160 og 204 i 300 grs soft point kuler og det fungerer meget godt, anbefaler å bruke kruttrakt med langt rør, da hylsen blir full iallefall med N-160.

 

Jeg har brukt 79 grs med 204 chronografert i mi med 58 cm løp til 785m/sek og med N-160 har jeg brukt 80 grs dette har gitt 780 m/sek

 

N-540 har jeg ikke prøvd på 300 grs enda, men har ladd noe 270 grs TSX med N-540 og da har jeg landet på 77,5 grs som gir ca 845m/sek i mi børse med 58 cm løp, sistnevnte lededata har jeg tatt i fra Barnes Bullets si hjemmeladingside.

 

http://www.barnesbullets.com/information/load-data/" target="_blank

Link to comment
Share on other sites

Jeg påstår ikke at N-160 ikke virker, det gjør det, men er det godt egnet?

Egnet i mine øyne er når man oppnår noe mer eller merkbart annerledes. I dette tilfellet oppnår man stort sett å brenne av 10 grain ekstra med krutt for å få samme fart. Helt greit det, hvis man ikke syns at kruttet er dyrt nok som det er :wink: På plussiden må det jo sies at man aldrig klarer å nå trykktaket med N-160, Noe en uheldig hjemmelader fint kan klare med N-140.

At laborantene hos kule- og kruttprodusenten i dette tilfelle ikke anbefaler kombinasjonen bryr vi oss vel ikke noe om :D

 

Hornady's DGX og DGS kuler er laget for å kunne lades som andre kuler, altså uten spesielle forbehold. Hvis trådstarter har den utgåtte FMJ kulen (#3727) eller den nye FMJ'en (#37277), kan rådet til Norway med å gå ned et par grain være bra. Disse kulene har meget lang bæreflate. Litt forsiktighet skader aldrig.

 

Fikk beskjed fra Hornady om at N-140 landningen på 70 grain "it's not for the faint hearted", 68 grain holder lenge.

Link to comment
Share on other sites

Det finnes nok bedre egnet krutt en N-160 (det ligger i det tregeste sjiktet)

 

selv så bruker jeg N-150 og 204 (på jaktpatronene) har som jeg skrev over ladet 270 grs med N-540, og prøveskytingen så langt med dette er meget oppløftende,

N-540 ligger mellom 140 og 150 kruttet i brennhastighet

 

Her er data med Barnes:

http://www.barnesbullets.com/wp-content ... numWeb.pdf

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...