Jump to content

rolling block?


larsny3

Recommended Posts

Hei!

en venn av meg rydda i den gamle låven sin en dag og kom over mye spennende, bla en vandrestav med utskæringer fra viking tiden

som er på museum for å tyde hvor gammel den er, mest sansynelig flere hundre år i følge de museums folka som ser på den,

også fant han ei rustete gammel børse som det ikke var noe merker på, han har ikke vist så stor interesse for tyding av den men jeg lovte og gjøre et forsøk,

der er overhodet ikke noen antyding til skrift eller merking av noe slag og børsa er laget ganske grovt så ser nesten litt "hjemmelaget"

ut, har lest litt rundt på forumet og funnet ut litt om disse rolling block geværene og vil si at den er i nærheten da det er noen detaljer som utskiller seg, mangler jo fremste delen av stokken å dette er jo litt synd for den kan jo være avgjørende sikkert på hva det er.

Men her er jo bilder :

 

DSC00375.jpg

 

DSC00376.jpg

 

DSC00377.jpg

 

DSC00379.jpg

 

DSC00380.jpg

Link to comment
Share on other sites

Dette er (eller kanskje heller har vært) en Remington Rolling Block, sannsynligvis en militær M1867 fra Kongsberg. Det ser ut til at den er gjort om til hagle ut fra godstykkelsen på kammeret. Samlerverdi - kr 0,-. Dekorasjonsverdi - minimal. Historisk verdi - avgjort.

Link to comment
Share on other sites

Som Hassel er inne på ser "håndtaket" på høna ut som på de svensk-ombygde 1867/89. Tipper imidlertid håndtaker her er en forlengelse av støtbunnen som er bredere enn originalt. Sikkert sølvloddet ny støtbunn for å sikre støtte for hylse. Ser også at låskassen er uthulet noe for å få høna langt nok ned for å gi plass for hylse. Er det kal 12 eller 16?

Kan være stemplinger under rust og grums, men det krever tiltak.

Slik jeg ser det er det to utveier : Olje inn og gnukke med fille, for så å la den være. Eller å "go to town" og bruke litt mer makt, fjerne rust og styggedom, lage nytt forskjefte, henge den på veggen.

En opp-pusset M1867, ombygget til hagle på egnet auksjons-nettsted? 10 - 15 hundrelapper,kanskje. Er det snakk om "kronet K" er den selvsagt mer lettsolgt, enn om det er en H eller C (S er litt mer uvanlig)

Så sliten den er nå har den kanksje verdi som delebørse eller conversation piece, men ikke mange kroner.

 

Kjøpte meg et opp-pussingsobjekt for en tid tilbake på qxl til 1700 kroner, mye moro for lite penger! Filing, spikking, lodding, sveising og litt mer filing er nok godt for noe.(Mosjonere tålmodigheten)

 

Hand

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...