Jump to content

unøyaktig dillon 550


sselg 1971

Recommended Posts

hei folkens! sitter her med min dillon 550 å lure på om det er noen der ute som har noen erfaring som jeg mangler. ladder 6.5x55 med scandier i merke bonansa forster å plages , selv når hylsene er smurt og halsen er pusset invendig går enkelte hylser tregt ned etter forming. med det resultatet at når jeg dreier for å fyller krutt i så er det for mye i den når jeg veier den. er vel rystelsen i pressa som gjør det. for når formingen går lett er vekta nøyaktig. med det resultatet er at jeg må forme hylsene på en rcbs presse først for jeg setter i hette og krutt + kule i dillon. er det noen der ute som har noen ide hvilken die som er brukende for at dillon skal gå optimalt. er jo litt av vitsen med en sånn presse at man skal kunne gjøre alt på samme presse uten at man må rote med to presser.

Link to comment
Share on other sites

Jeg lader .223 på 550 og jeg fant fort ut at jeg kom best ut av ladingen ved og size hylsene på 1 stasjonern først, så tromler jeg, så trimmes det (trimmer alle da det skytes i SA) og så er hylsene klare for og kjøres gjennom den blå. Grunnene er mange til og holde sizinga unna den progressive.

 

tromler du etter seizingen? heile vitsen med tromling er å skåne dia for slitasje...

Link to comment
Share on other sites

Skjønner ikke hvorfor du har problemer her ! Jeg bruker 550'n til 6,5 har RCBS og Redington diesett (FLS) og med godt tumblede hylser har jeg ikke noe problemer med helpressing kontra nec . Det viser test gjennom cronograf . Jevnhet i hastighet er like bra for begge deler . Denne pressa skulle jeg likt og prøvd .

Link to comment
Share on other sites

Eller bygg om kruttmål til "gammelt" prinsipp, uten den derre sikkerhets stanga med fjør, som skal hindre i å få dobbel lading, hvis man ikke sykler pressa helt..... Denne stanga kan for føre til at kruttmålet ikke får full vandring, med varierende målemegde som resultat, kanskje spes ved vibrasjoner.

Link to comment
Share on other sites

Ta ut kruttsleiden av kruttmålet og poller denne så den blir ordentlig blank. Gjør det samme nede i kruttmålet. Jeg fikk gjort dette på mine kruttmål og da ga de mye jevnere ladninger.

 

Det andre er nevnt. Helspress i egen operasjon da det er nødvendig. Ellers fungerer det best med necksizer som ikke trenger smøring. Jeg sverger til Redding med bushing.

Link to comment
Share on other sites

Ta ut kruttsleiden av kruttmålet og poller denne så den blir ordentlig blank. Gjør det samme nede i kruttmålet.

 

Når du sier polere kruttsleiden, mener du da kun kammeret som kruttet ligger i, eller komplett sleide med glideflater? :smile:

Link to comment
Share on other sites

i snekkerbransjen brukar me silikonspray til høvler og liknande, men mogleg at kruttet vil henge att, då det er litt klissete..

Trur eg prøvar ein tur i trommelen og ser på resultatet fyrst :wink:

inne i sleida(kruttkammeret) er det ein del grader etter støyping på fabrikk, lurt å file burt slikt.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...