Jump to content

lov rundt kjøp og oppbevaring av krutt


supercz

Recommended Posts

I tillegg til regelverk for kjøp er det også regelverk for oppbevaring. Nedenfor er klippet fra Direktoratet for sivilt beredskap sine forskrifter:

 

 

Tillatelser til oppbevaring i undergrunnsanlegg gis av DSB. Uten særskilt tillatelse kan det likevel oppbevares:

 

Inntil 5 kg røksvakt krutt

Inntil 5 kg eksplosiv vare oppladet som ammunisjon

5 kg pyroteknisk vare. I perioden 27.- 31. desember tillates oppbevart inntil 10 kg pyroteknisk vare

Inntil 3 kg svartkrutt fordelt i separate enheter på én kilo. Svartkrutt skal ikke oppbevares i boenhet.

Link to comment
Share on other sites

ok. hvordan bør kruttet oppbevarest i tilfelle brann? hvor mye krutt er det vanlig vis i disse 'bøttene' som man kjøper? og teller tennhettene på vekten?

 

Jeg ville ikke oppbevart krutt i våpenskapet eller i noe annet tett stålskap/skuff. Jeg oppbevarer kruttet mitt i ett gammelt kjøkkenskap som jeg har montert opp i laderommet mitt. Røyksvakt krutt er ikke eksplosiv vare og utgjøre en mindre risiko i tilfelle brann, enn forfeks. bensin, propangass bokser og hårsprayen til kona. Tennhetter er eksplosiv vare og må behandles deretter.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...