Jump to content

Utlending med våpen gjennom Norge til Sverige


ErikD

Recommended Posts

Jeg har en venn som skal lande på OSL om noen uker, hvorpå jeg skal kjøre han direkte over grensen til Sverige. Han skal ha med seg en eller to rifler og en revolver. I Sverige er alt i orden mht til tillatelser etc, men hvordan er loven når det gjelder hans "transfer" i en time gjennom Norge?

 

Jeg regner med å måtte ringe nærmeste våpenkontor uansett, men er det noen her som har hatt noe erfaring med slikt? Han skal som nevnt ikke bli i Norge mer en den tid det tar å kjøre fra Gardermoen til grensen ved Chalottenberg.

Link to comment
Share on other sites

Eneste man krever innad i europa er i grove trekk europeisk våpenpass. Med unntak av sverige, som fortsatt krever en runde med den gamle papirmølla. Selv om detogså her har blitt lettere da, kun å registrere inn våpenet på nettet, http://www.tullverket.se. (Vi som jakter i sverige hele høsten får som regel en del purringer på at det ikke er skrevet ut av sverige etter utgått periode da..)

 

Pass eller ikke, bare å ta det med tollen på flyplassen. Skal ikke være noe problem.

Link to comment
Share on other sites

Takk for svar. Han kommer ikke fra et Europeisk land, og dermed er Europeisk våpenpass ikke en opsjon.

 

Men utifra samtale med tollvesenet på OSL, så er det visst bare for han å fylle ut en midlertidig innførselstillatelse når han ankommer. Ganske enkelt med andre ord. 8)

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...