Jump to content

Laddedata 75 grains(4.7 gr) Lapua i kal.308 ønskes.


Mr.Polar

Recommended Posts

Hei.

Har noen Lapua 75 grains kuler FMJ til kal.308. Å har søkt litt på nett,men fant ikke laddedata for den kulen til 308. Er det noen av Dere dær ute som sitter med laddedata til denne kule og kaliber som kan hjelpe meg? Har 43 cm pipelengde,å skyter med demper om det skulle ha noen betydning.

Link to comment
Share on other sites

Jeg kjøpte for mange år siden noen esker med en 73 grs Lapua HP kule som jeg og kompisen skjøt en del bever med. Kula var fylt med aluminium framfor bly, slik at på størrelsen ble den nesten som ei 125 grs eller 150 grs kula. Den hadde en ganske stor åpning i "hulspissen", men gjorde underverker i beverkroppen. Flyveegneskapene var derimot elendige. På 100 meter hadde farten avtatt til "vanlige kjipe" hastigheter, men derimot så gikk det gnistrende de første 20-30 meterene.

308'en klokket vi til 1161 m/s, mens i kompisen sin 30-06 viste Pact'en 1205 m/s. Han hadde også kun 18,5" løp. Du skal tro det blaffet ikke gikk upaåktet hen i grålysninga ved beverdammen :shock:

Alle så nær som en bever opplevde vi full ekspansjon og ingen gjennomskytning, Sjokkeffekten var selvsagt iøynefallende. Busta stod ut som på et pinnsvin og de ledde ikke på en fot etter de ble skutt.

 

Så var det ladedataene da... Selv om det virket fint i disse to børsene, så tør jeg ikke stille meg bak at dette er trygg og god ladning.

308'en ble ladet med 44,5 grs N120. Jeg prøvde både raskere og tregere krutt også, men dette funket best for meg.

Komplett ladedata har jeg postet her: http://www.reloadersnest.com/detail.asp?CaliberID=57&BulletWeight=73&LoadID=3974

 

Siden denne kula jeg brukte og den du skal lade for, ikke er den samme, så må du ta disse ladedataene med ei klype salt.

 

Som en aldri så lite kuriositet, så kan jeg nevne at patronen også ble prøvd i AG-3'en til HV. Ble nesten som ekte Hollywood patron fra "Heat" filmen med Al Pachino og Val Kilmer. Blaffene ut av flammedemperen var heftige!

 

Morten

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...