Jump to content

Overhale gammel Gamo luftbørse - Mulig? - Verdt det?


kallisti

Recommended Posts

Jeg fikk for en tid tilbake et eldgammelt Gamo-gevær (minst 20, kanskje 30-35 år) av en bekjent, som egentlig skulle kaste det grunnet dets status som plassopptaker og støvsamler. Det hadde visstnok blitt benyttet til "festplinking" av unge voksne og senere barne- og ungdomsplinking, og er antakelig ikke blitt godt vedlikeholdt. Jeg tok det med på hytta og bruker det nå et par ganger i måneden. Jeg fant kjapt ut at det er helt OK på ca. ti meters hold. Jeg fant dog nylig ut at det er langt verre å treffe blink på avstander nevneverdig lengre unna enn dette. Jeg tror muligens det har sett sine bedre dager, da uhøytidlig sammenligning av penetrasjonskraft mellom denne og en Umarex CO2-pistol (ved skyting på blikkbokser, men forskjellig tid og sted) avslører at den er like daff eller til og med daffere enn sistnevnte. Såvidt jeg har fått med meg skal luftbørser generelt gi hastigheter godt over de rundt 400 FPS som Umarex-pistolen yter, og det gjør ikke denne.

 

Jeg ytterst lite om luft, men dette er et klassisk "break barrel"-gevær - alle "luffer" jeg har vært borti har vært av denne typen - noe som jeg (muligens feilaktig) forstår som at det er fjærdrevet. Altså er det antakelig en fjær inni der, og den er i så fall høyst sannsynlig meget gammel og velbrukt. Litt logikk kombinert med det lille jeg kan om fysikk gjør at jeg også innbiller meg at det må finnes noen flere pakninger inni der, utover den synlige rundt "kammeret" (hvis det kan kalles det). At disses tilstand påvirker prosjektilhastighet anser jeg som en rimelig påstand. Jeg har forstått at Gamo av mange anses som "billigdritt", men har også lest flere steder at de jevnt over skal holde kurant standard for hobbyskyting. Og siden jeg får forholdsvis OK samlinger med "leketøyspistolen" (som Umarex-replikaene har blitt kalt på dette forumet) på ti ca. meters hold (men bedre med geværet) håper jeg det er mulig å få til det samme eller bedre på 20, 25 eller kanskje til og med 30 meters hold med Gamoen, etter en eventuell overhaling. Jeg innser at muligheten for overoptimisme er tilstede, men logikk tilsier at høyere hastighet + lengre løp gir presisjon på lengre hold. Uten at jeg skal skryte på meg særskilte kunnskaper om blypotters egenskaper som vekt, aerodynamikk, utsatthet for vindpåvirkning osv. og disses forhold til presisjon på langt hold.

 

Er det håp for denne børsa? Er dette noe jeg kan bestille deler til og gjøre selv? Er ikke akkurat en handyman, men pleier å få til det jeg prøver på til slutt. Eller må jeg kontakte en... børsemaker? Rørlegger? I så fall blir det kanskje uforholdsmessig dyrt, mtp. at dette høyst sannsynlig er et billiggevær i utgangspunktet. Skal jeg bare holde meg til ti-meters-skyting med denne og spandere et par tusenlapper på et nytt luftgevær?

 

Forresten. Kom på et moment som sikkert også spiller inn. Løp! Jeg kan ikke noe om luftløp og blyavleiringer, men har lyst igjennom ved én anledning og så da iallfall riflinga, og noe gjenskinn som jeg regner med at indikerer glatthet (Umarex'en skinner dog sterkere). Men for alt jeg vet er det ikke rengjort på en kvart mannsalder. Kan det være at resten er i orden (tidligere innvendig vedlikehold er tvilsomt, men "kammerpakningen" - den eneste synlige under bruk - ser kurant ut), og den bare trenger en god rens? Hva slags produkter brukes i så fall til dette? Ser for meg en laaang oppvaskbørste og blyoppløsende middel av noe slag.

 

Det er bare å smile overbærende. Arrestasjoner og formaninger mottas med takk. Bare jeg lærer noe av det. :)

Link to comment
Share on other sites

Regner med at denne har et navn, altså en typebetegnelse....

Det er nok bare en pakning inni der, samt en fjær og et stempel.

Pakningen sitter i fronten av dette stempelet og fjæren bak og inni stempelet.

 

Dersom det virker kan du f,eks bare kjøpe et billig pussesett for 4,5mm på Jula eller Biltema.

Deler til Gamo for du bestillt omtrent overalt.

 

Skriver inget langt svar nå da det er sent, men Gamo er engang Gamo og det vil antagelig koste mer å skifte fjær og pakning enn hva selve børsa er verdt.

Funker den så bruk den.

 

Du finner innlegg her i luftforumet om hvor du kan bestille deler.

Er en stor butikk i England som sender raskt til greie priser samt at de har sprengskisser

på alle deler til de våpen de har deler til.

Link to comment
Share on other sites

Takk for innspill folkens! Jeg får notere modellnummer osv. neste gang jeg er drar til skogs. Prøver nok Biltema-metoden først og ser om det hjelper. Så får jeg ev. sjekke fjær og stempel og vurdere hvorvidt det er hensiktsmessig med utskifting.

 

Trappa er ferdig, men den kan jo i verste fall gjøre seg som veggpryd. :)

Link to comment
Share on other sites

Den eldre garde av luftvåpen er gjerne ikke så krafige, det er nettopp derfor de holder så lenge. Fjærene står lite i spenn og pakninger er gjerne av lær/gummi.

Siden den er gammel er det vel trestokk og den bør du egentlig ikke pusse ned heller

da de gjør seg best i original stand, synes jeg da.

De forteller en historie.

 

Du vil uansett finne det meste til din modell her http://www.gunspares.co.uk/shopdisplayc ... 0&cat=Gamo og de sender raskt og frakta er ikke all verden. Jeg har brukt dette firmaet flere ganger og de er pålitelige.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...