Jump to content

Spørsmål om hylsekvalitet


flanged

Recommended Posts

Hei.

 

Er helt ny når det gjelder lading, egentlig så ny at kun ladeboka nr.6 er innkjøpt ! Sitter med et spørsmål angående hylser og hylsekvalitet.

Hvilke hylser egner seg ikke til gjenlading og hvilke hylser er gode hylser ?

Sitter med planer om en dobbelrifle, og når 20 hylser nærmer seg 1.500kr, er det greit med litt feedback :winke1:

 

Mvh Bjørn.

Link to comment
Share on other sites

Lapua tror jeg generelt er de hylsene som tåler mest men begrenset tilgang på R kaliber der. I 9,3x74R har jeg testet Norma, Sako og RWS. Var uten tvil RWS som var best. I R kaliber får man som regel mye dårligre holbarhet på hylsene pga. mye hylsestrekk. Norma i 9,3x74R var 3-5 omladninger RWS 5-8.

Link to comment
Share on other sites

Eg vil vel sei at blant anna prisen på hylser bør være noe en vurderer om en kan leve med eller ei før en kjøper børsa... ;)

Selv om en etter og kjøpt litt kjøpe ammo skaffer seg sine egne hylser.

Og kjøpe seg ei børse til 20-30K++ og topper det med kikkert i priklasse 20K+, i tillegg til demper osv.. Da blir det for dumt og sutre over prisen på tommhylser..

Mangen gjør det... desverre.. :roll:

Personligt lader eg alle typer hylser som lar seg lade bortsett fra hylser ala Wolf som er av stål.

Kvaliteten varierer selfølgelig, hvor lenge en kan skyte de om igjenn.. Hvor jevn de er i vekt og volum, men for meg og min skyting betyr det ingenting..

Link to comment
Share on other sites

Hva med Bertram, er det gode hylser ? Og hvor mange ganger kan mann gjenlade en hylse før den klassifiseres som ferdig, 3 ?

 

Føler ikke jeg sutrer over prisen på tomhylser @ John H, men mener bestemt det er forkastelig å bruke penger på noe som er søppel !

Link to comment
Share on other sites

Som de allerede har nevnt her så har en Lapua, Norma, Sako som er og rekne for de bedre.

Troligens noe i overkant av hva meningmann trenger men det er jo litt opp til en selv hvor mye en ønsker og ligge i det.

Hylser av grei kvalitet til mere dagligdaks bruk er vel type Remington og Winchester osv.

Hylser som er kjent for og være mindre ladbare og bekrensa kvalitet er jo typisk S&B.

Her er mange merker på markedet og selfølgelig mangen eg ikke har nevnt.

Her kan sikkert M67 , Roe og en del andre som er litt over middels intresert komme med mye om dette.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har ladet noe med Bertram i en 7x33 Sako. I dette kaliberet finnes det i praksis bare Sako og Bertram hyser. Sakohylsene var de som tålte flest omladninger. Når en ser prisen på Bertramhylser er de, etter mitt syn iallfall, KUN aktuell når ingen andre fabrikat kan skaffes i kaliberet. Det er vel her de har sin force, leverer hylser til blodpris i de mes obskøne og ukurante kaliber!

Link to comment
Share on other sites

Enig. Leste i et annet forum at disse australske hylsene ikke holder mål, unødvendige kostbare er de også. Godt å få luka vekk disse :twisted:

 

Siden jeg som beskrevet er fullstendig ny og på studienivå innen hjemmelading er slik info, god info ! Regner med at 300 H&H blir mitt første ladeprosjekt. I det kaliberet selges det hylser fra flere av de overnevte fabrikatene som dere har bemerket som gode hylseprodusenter :D

 

Hvor mange ganger bruker dere normalt én hylse ?

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...