Jump to content

BSA Storm pellets - ødelagt løp?


kallisti

Recommended Posts

Kjøpte disse sammen med Walthers Finale Match pellets på XXL her om dagen, for å ha noe med litt mer penetrasjonskraft til hytte-plinking. Ganske riktig penetrerer de ganske bra, men jeg ble forferdet da jeg googlet disse og fant at alle som har noe å si om dem dømmer dem nord og ned. Ikke bare påstås de å fly over alt, men sies også å ha klare merker i sidene etter maskinering, noe som i minst én anmeldelse blir påstått å kunne skade løpet / riflinga i luftpistolen min, og/eller legge igjen uforholdsmessig mye bly inne i løpet. Jeg sjekket dem selv nå, og ganske riktig har de stygge utstånde "kammer" (som i kam, det var ikke et ordspill på forumets tittel) på sidene.

 

Jeg har foreløpig skutt kanskje 50-100 av disse gjennom min mye luftpistol, og lurer nå på om jeg allerede kan ha skadet løpet? Eller kan jeg være så heldig at jeg bare må rense det? Eller er jeg bare paranoid? Jeg har uansett fyrt av min siste BSA Storm, og tar resten av boksen med tilbake til XXL førstkommende virkedag for å påpeke problemet og kreve pengene tilbake. Videre stiller jeg meg svært undrende til at XXL ikke gjør bedre research før de tar inn sitt (svært begrensede) blypotteutvalg. Disse lå ved siden av Walthers Finale Match-potter som sies å være Olympic Grade, og som ved inspeksjon fremviser en helt annen kvalitet - glatte og fine hele veien rundt.

 

Hjelp?

Link to comment
Share on other sites

Phew. Takk for opplysningen. Nå ble jeg lettet, gitt. :D

 

Presisjonen har jeg rett og slett ikke testet enda, siden jeg vet at de flate er de best egnede til det. Det har gått mer i hvor mange ølbokser de penetrerer (fem, med solid bulk i den sjette), hvor mange boksider den lager hull i (178, de flate match-pottene gikk vel til side 60) osv. Dette da i en Umarex co2-pistol, en skikkelig rifle hadde sikkert gitt resultater i en annen klasse. Men etter all omtale å dømme er de bortenfor ræva på presisjon, så jeg får kanskje holde meg til penetrasjonstester når jeg eventuelt bruker flere av disse i fremtiden.

 

Takk igjen!

Link to comment
Share on other sites

Går ikke mange skudd gjennom en luftpistol før du ser blyavleiringer. Tror nok flere hadde fått litt sjokk ved inspeksjon av løpene sine med lys og lupe.. uten at dette gjør noe for presisjonen for en gjennomsnittsskytter...

Link to comment
Share on other sites

Her lærer man stadig noe nytt (det var vel åpenbart utifra førsteposten at jeg er ganske blank på luft)! :) Får gi dem en ny sjanse da. Men disse "kammene" på siden (fant et bilde her) kan da umulig være bra for presisjon?

 

Mens vi er inne på renhold - Hvor ofte bør løpet renses, egentlig? Tips til bra renseprodukter? Har for øvrig allerede kjøpt Walther olje-patroner til smøring, men det blir jo noe annet.

Link to comment
Share on other sites

De kammene du tenker på vil neppe gi deg de største avvikene da blyet kliner seg og former seg til løpet, det som er viktig er at skjørtet bak på kula formes likt da den fungerer som en stabilisator for kula i lufta. Det viktigste er faktisk vekta på kulene, ulik vekt gir deg ulikt treffbilde. Er kula såklart dritherpa og skjev treffer du dårlig.

Har endel BSA-ammo i 4.5 og 5.5 og de skiller seg ikke spesielt ut mht presisjon i "vanlige" luftvåpen. Når vi putter dem inn i "kraftige" luftvåpen skjer det plutselig ting med rimelige luftkuler. Jeg har forsøkt mange merker/produsenter og det er ikke alltid de dyreste er de beste, men de billigste trenger heller ikke være dårligst.

Tren avtrekk, grep og sikte med rimelig ammo og se åssen det går, putt i noe bedre og sjekk da. Veldig mange er helt greit fornøyd med rimelige flatnesa kuler til bruk i pistol/gevær.

Link to comment
Share on other sites

Et lite tips på din vei til lærdom: Spør du ti forskjellige mennesker får du ofte ti forskjellige svar :-)

Men når det er sagt, like luftvåpen kan oppføre seg ulikt med samme kule.

Vi har hatt tester her som viser at det er forskjeller.

Riktignok er differansen større ved kraftige luftbørser, men verdt å legge seg på minnet før du hamstrer større mengder kuler. Test og finn din favoritt.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...