Jump to content

jaktprøver Elghund


sindre.S.K

Recommended Posts

Jeg vet ikke sikkert, men det eneste jeg kan råde deg til er å kontakte prøveleder i din lokale elghundklubb.

 

Holder selv på med en neg, som jeg skal bruke løs i første omgang. Men viser også gode takter i bånd. Skal prøve å få noen løshundprøver på han til høsten.

Link to comment
Share on other sites

Hei!

Ei separat elghundprøve går for seg slik at du melder på din hund til prøveleder, så tildeler han din hund til ein dommer ,som kontakter deg, og de blir enige om ein dag som passar for begge.

Dette kan vera både 1 og 2 dagars prøve, vilkåret for 2 dagars :| er at det skal vera 2 dagar etter kvarandre,og to forskjellige dommerar.

Resultatet er ikkje offisielt før dommarmøtet , som kan vera lenge etter prøva.

Samla prøve er som namnet seier samla, dvs samma dato ,som regel samlast dommerar og førerar før prøva, og terreng og dommerar blir trekt.

Denne prøva kan og vera 1 eller 2 dagar.

Dommarmøtet er vanlegvis rett etter prøva.

 

For deg er det vel aktuelt med ein dags prøve sidan 2 dagars krev 1. premie på 1 dags for å delta.

 

Du bør seta deg inn i reglementet, du finn det på sidene til Norske Elghundklubbers forbund.

Link to comment
Share on other sites

Jeg vil legge til at en av prøvene må være samlet prøve for og kunne bli jaktchampion.

Jeg vil anbefale og ta et båndhundkurs hos din elghundklubb hvis dem har det da. Ta kontakt med din lokale elghundklubb og forhør deg om når prøvene går og bli kjent med klubben, jeg regner med du vil bli godt mottatt hos dem og dem vil veilede deg.

 

Legger til at hunden må være utstillingpremiert for at jaktprøven skal bli godkjent.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...