Jump to content

Litt hjelp om lading 5,6x50r


jnl1000

Recommended Posts

Hei

Jeg er en lykkelig eier av en drilling med riflekaliber 5,6x50r. Jeg har ladet omtrent samme ladingene til min 6,5 og 3006 i mange år, gjør ikke noe spennende med dem, så jeg føler meg litt fersk på dette!

 

Jeg finner veldig lite ladedata til denne på nettet. Vitthavourri oppgir noen ladinger med bla 55grs kule, og 135/ 140 krutt. Med 140 krutt oppgies det 27,3 grs i maxlading.

Nå har jeg en helmantel nosler 52 grs, og et kilo 140 krutt fra før av.

Hvis jeg tenker slik at jeg bruker kulen jeg har, går ned 10-15% maxlading og begynner der. På den andre siden ser jeg at maxladingen med 140 krutt minsker jo tyngre kulen er..... Hvordan bør jeg tenke her?

 

Kan jo selvfølgelig kjøpe de kuler som står oppgitt, men de fleste er SP, og jeg vil ha fmj til fuglejakta, sako sin fmj finner jeg ikke, norma sin står ikke tabellen og da er jeg like langt!

 

Så skal jeg søke litt etter hvordan man måler friflukten og få til den med kula jeg har!

Link to comment
Share on other sites

Har et innleggsløp i en enkeltskuddrifle med riflestigning 1:12.

Favorittladningen som samler godt med mantel og blyspiss er 26,3 grains N-140 og 55 grains kuler.

Skjøt opp et lite parti 50 grains kuler og ladet med 25 grains N-140 og har notert i ladeboka mi at det

var en unødig slapp ladning med litt soting.

Skyter ikke 52-grainere selv men anser forslaget ditt som fornuftig, better safe than sorry!

Lykke til med testing, er meget godt fornøyd med presisjonen :-)

Link to comment
Share on other sites

Takk for svar! Hvilke kuler bruker du med den ladingen, har ikke funnet noen 55 grs blyspiss og helmantel ( norma?)?

Ville vært perfekt med en oppskrift til både fugl og rådyr!

Bruker du rws hylser, eller finnes det flere enn dem og sellier&bellot som lager dem? Kom over et parti S&B fabrikk ammo til svært lav pris, men dem var frykelig ujevn på treffpunkt, hylsene måtte trimmes etter første avfyring, så jeg regner med at det er begrensed kvalitet på messingen der!

 

God påske btw!

Link to comment
Share on other sites

Har "brukt opp" 100 RWS-hylser, kjøpte 5 esker fabrikkammo i 1998. Tror de kan vekkes til live igjen videre men da må halstykkelsen trimmes, virker som de er for tjukke i halsgodset etter gjentatte trimminger. Kjøpte 100 S&B hylser nå, glødet og funker som snus. Fikk meg necksizer forrige uke, det hjelper ytterligere på levetiden til hylsene.

Med anlegg holder jeg 10'eren på 200m, kun diopter på børsa.

Helmanel: Remington helmantel som tidligere kom i bulk, i det siste har jeg brukt samme type i PSP da det var det forhandler hadde inne. Mener de fleste Remington-variantene kommer i poser på 100 nå.

Blyspiss: Sierra Gameking og Speer Bear Claw. Sistnevnte har ord på seg å være "best" og er likere Remingtonen ballistisk sett.

 

God påske, ja!

Link to comment
Share on other sites

Har en innrømmelse å komme med; har ikke necksizer likevel.

Kom over en RCBS necksizer til .22 Savage og i mitt stille sinn forvekslet jeg litt og trodde det var synonymt med 5,6X50R men det er jo selvfølgelig 5,6x52R (som bruker .228 kuler)... Får sjekke om den kan modifisereres eller bare må gis bort til verdig trengende.

Det finnes/fantes necksizere men jeg mener at de ikke er "billige" såvidt jeg erindrer. Mitt diesett er Lyman, ser nå at det ikke ligger i sortimentet lenger(?).

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...