Jump to content

Kjøpe førstebue, håper på innspill.


Scarrow

Recommended Posts

Etter å ha lest en del i trådene her på kammeret om bueskyting fikk jeg ganske så spontant lyst på en bue selv!

Jeg er nybegynner, bortsett fra noen skudd med recurvebuer for 15-16 år siden.

Her i distriktet er det så vidt jeg vet ingen som driver med sånt, men jeg har hørt rykter om at det er en del bueskyttere i indre Nordfjord, ikke så langt herfra.

Jeg har ikke noe i mot å gjøre det på den vanskelige måten; lære meg selv, godt hjulpet av hjelpsomme og tålmodige sjeler på nettet.

 

Jeg tenkte å bruke rundt 3000 kr på dette, og siden jeg har en bekjent som er i USA for tiden tenkte jeg å bestille en bue der som han kunne ta med hjem for meg. (Jeg skjønner at man mister noe av tryggheten man har når man kjøper fra norsk eller europeisk butikk)

Jeg har lest litt rundt om på nettet i et par dager nå, og har sett meg ut en pakke med PSE Stinger 3G. Jeg har vel sånn noenlunde bestemt meg for hvordan jeg vil de skal sette den opp, men håper noen med erfaring kan se over spesifikasjonene og komme med innspill og forslag rundt dette.

 

Jeg er 186cm høy og ca 100 kg tung.

"Vingespennet" mitt er 190cm, og jeg ser dralengden da bør være rundt 29-30" og vekta mellom 50-60#. Setter jeg vekta litt for høyt her som nybegynner? Jeg har trent en del styrke med chest expander og elastiske bånd pga en venstreskulder som ikke var så glad i frivekter, så jeg innbiller meg at belastningen ved oppspenning av en bue ikke er HELT fremmed.

Jeg ser for meg at det blir mest koseskyting på blink, med mulighet for småviltjakt i fremtiden om det fenger og jeg føler jeg mestrer bueskytingen tilstrekkelig. Jeg har ingen ambisjoner om å skyte konkurranser.

 

Pakken:

 

http://www.huntersfriend.com/2012_PSE_Stinger_3G/best_compound_bow_for_the_money.htm (hvordan kan man si nei?) ;)

 

Oppsettet:

 

-RH 60# peak bow

-55# Draw Weight

-29,5" draw length

-Let off 75%