Jump to content

Kjøpe førstebue, håper på innspill.


Scarrow

Recommended Posts

Etter å ha lest en del i trådene her på kammeret om bueskyting fikk jeg ganske så spontant lyst på en bue selv!

Jeg er nybegynner, bortsett fra noen skudd med recurvebuer for 15-16 år siden.

Her i distriktet er det så vidt jeg vet ingen som driver med sånt, men jeg har hørt rykter om at det er en del bueskyttere i indre Nordfjord, ikke så langt herfra.

Jeg har ikke noe i mot å gjøre det på den vanskelige måten; lære meg selv, godt hjulpet av hjelpsomme og tålmodige sjeler på nettet.

 

Jeg tenkte å bruke rundt 3000 kr på dette, og siden jeg har en bekjent som er i USA for tiden tenkte jeg å bestille en bue der som han kunne ta med hjem for meg. (Jeg skjønner at man mister noe av tryggheten man har når man kjøper fra norsk eller europeisk butikk)

Jeg har lest litt rundt om på nettet i et par dager nå, og har sett meg ut en pakke med PSE Stinger 3G. Jeg har vel sånn noenlunde bestemt meg for hvordan jeg vil de skal sette den opp, men håper noen med erfaring kan se over spesifikasjonene og komme med innspill og forslag rundt dette.

 

Jeg er 186cm høy og ca 100 kg tung.

"Vingespennet" mitt er 190cm, og jeg ser dralengden da bør være rundt 29-30" og vekta mellom 50-60#. Setter jeg vekta litt for høyt her som nybegynner? Jeg har trent en del styrke med chest expander og elastiske bånd pga en venstreskulder som ikke var så glad i frivekter, så jeg innbiller meg at belastningen ved oppspenning av en bue ikke er HELT fremmed.

Jeg ser for meg at det blir mest koseskyting på blink, med mulighet for småviltjakt i fremtiden om det fenger og jeg føler jeg mestrer bueskytingen tilstrekkelig. Jeg har ingen ambisjoner om å skyte konkurranser.

 

Pakken:

 

http://www.huntersfriend.com/2012_PSE_Stinger_3G/best_compound_bow_for_the_money.htm (hvordan kan man si nei?) ;)

 

Oppsettet:

 

-RH 60# peak bow

-55# Draw Weight

-29,5" draw length

-Let off 75%

-Whisker Biscuit Rest & Logix micro 5 pin sight

-Carbon Arrows & hard case

-Fletching type lar jeg tekniker bestemme om dere ikke mener noe spesielt.

-String Loop & Medium Peep Sight

-3 pack NAP Shockwaves (hvilken vekt bør jeg gå for?)

 

Pakkepris: 3100 kr.

 

Hva mer kommer jeg til å trenge? Jeg blir ofte bitt av utstyrsbasillen, (All the gear & no idea) men hva kommer jeg til å savne/trenge den første tiden?

 

Setter stor pris på om noen har tips/kritikk/innspill å komme med. :thumbup:

 

stinger3g-jumbo.jpg

Link to comment
Share on other sites

Hei. Jeg tror ikke Stinger er dårlig valg. Det er flere i klubben vårt som har kjøpt dette og alle som har kjøpt denne buen er meget godt fornøyd. Stinger har og stor område å justere draglengde og dragvekt. Det som du trenger utenom dette pakke er release, piler og evnt. armbeskytter. Det er lurt å ta kontakt i begynnelsen med noen som har drevet dette for å komme i gang uten større plunder. Lykke til med buehandeln:-)

Link to comment
Share on other sites

Det som du trenger utenom dette pakke er release, piler og evnt. armbeskytter. Det er lurt å ta kontakt i begynnelsen med noen som har drevet dette for å komme i gang uten større plunder. Lykke til med buehandeln:-)

 

Takker, taerkin. Noterer treningspiler og armbeskytter. Jeg ser det følger med en "Tru-Fire Patriot Caliper Release" (om du klikker på linken, ser du en mer detaljert liste, og alternativene til mine valg)

 

Tools; unbrako i tommer har jeg liggende, takk for tips!

 

Hvor mye skal jeg bry meg om vekta på pilene og spissene? Hvor mye forskjell kommer jeg til å se på treffpunkt ved forskjellige vekter ut til f.eks 30m?

 

Edit: skrivefeil

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Hei

Da er ein super bue til den prisen, pakken er heilt ok å starte med. Du kan jo spørre dei om du kan bytte jaktspissene med fleire piler. Jaktspisser trenger du ikkje på ei stund, men i starten så går da ofte ein del piler.

Da står ikkje hvilken piler som følger med og da er ikkje eit godt tegn. Du bør nok vurdere å kjøpe inn noen andre piler i tilleg til dei som følger med.

Lykke till med bueskytinga :D

Link to comment
Share on other sites

Har kjøpt buepakke fra Huntersfriend. PSE Stinger er ei god bue. Du bør få din kompis I USA til å bestille buepakka. Dersom du prøver å bestille selv blir du henvist til Huntersfriend.eu I Finland. Det er ikke så galt, men hvis din venn kan ta med pakka, blir det billigere å kjøpe I USA.

Alt du trenger minus armbeskytter følger med denne pakka. Når det gjelder piler, velger du disse selv gjennom bestillingsprossessen. De selger ikke dårlige piler, så det trenger du ikke å bekymre deg om. Bare sørg for at pilene passer buas dravekt og lengde. Det hjelper de til med gjennom bestillingsprossessen. Du trenger antagelig piler med 400 til 350 spine. Dersom du ser framover og regner med å skyte med 60 punds dravekt og har 30 tommers dralengde trenger du 350 spine. Dersom dralengda di er 29 tommer, eller du kommer til å skyte med 55-58 punds maks dravekt, trenger du 400 spine.Du er med andre ord I grenseland.

 

edit: du bør velge karbonpiler fremfor aluminiumspiler!

Link to comment
Share on other sites

Rekner med att 100 grains feltpisser er greie å begynne med. Hvis du ønsker å komme fort i gang og ikke har pilfanger hjemme så det raskeste er å finne en kraftig pappeske eller en sekk, fylle den med gamle klær, helst ull eller bomull.Obs. Husk å fjerne alle knapper og glide/ borrelåser. Ikke bruk nylon-klær for dei kan brenne fast i pilskafter. Du kan og bruke plast å fylle eske med. Pakkeplast er utmerket:-)

Link to comment
Share on other sites

Takker for tips så langt!

 

Spine/stivhet hadde jeg ikke hørt om i det hele tatt, så jeg ser jeg må lese litt om piler.

 

Hvordan er det å skyte på isoporblokker med jaktspisser? Leste noe om at isoporen kan bli brent fast på spissene, men det kan fjernes med aceton e.l? ..risikerer jeg å ødelegge piler og spisser i isopor? ..jeg mener vi skjøt på en gammel tempurmadrass for mange år siden. :)

 

Hvordan stiller jetcarrier seg til buer? ..i tilfelle det ikke klaffer med karen som er der borte?

Link to comment
Share on other sites

ser ut som en helt grei pakke dette men på grunn av egen erfaringer så er jeg litt skeptisk til 55pund selv om min er 52

:roll: var litt vanskelig i begynnelsen og begynne med når man hadde utrente muskler

 

men angående og skyte isopor med jaktspisser ville jeg ikke gjort

selv kjøpte jeg en Ethafoam matte 850x 900 x 300 mm fra Arve vestgård samt en Ames all weather Blink

matten er sterk nok for jaktspisser men anbefaler ikke dette på blinken da det er en sekkestrie

 

http://vestgard.no/butikk/index.php?mai ... x&cPath=82

Link to comment
Share on other sites

Ok, så isopor bør jeg være litt skeptisk til. Jeg finner nok på noe bedre når det gjelder blinker.

 

Angående dravekt; både her og i PM har flere nå rådet meg til å vurdere lavere dravekt enn 55#. Er det virkelig så tungt? Jeg skjønner dette med utrente muskler, men med fare for å gå i "machomannfella" tror jeg at jeg takler det.

Jeg ser jo at jeg strengt tatt ikke har bruk for det, siden det realistisk sett ikke blir jakt i nær fremtid, og om dette fenger meg blir dette heller ikke den siste buen jeg kjøper.

 

Burde jeg gå under 50#? Eller få en peak 60# satt opp til 50#?

Link to comment
Share on other sites

Ok, så isopor bør jeg være litt skeptisk til. Jeg finner nok på noe bedre når det gjelder blinker.

 

Angående dravekt; både her og i PM har flere nå rådet meg til å vurdere lavere dravekt enn 55#. Er det virkelig så tungt? Jeg skjønner dette med utrente muskler, men med fare for å gå i "machomannfella" tror jeg at jeg takler det.

Jeg ser jo at jeg strengt tatt ikke har bruk for det, siden det realistisk sett ikke blir jakt i nær fremtid, og om dette fenger meg blir dette heller ikke den siste buen jeg kjøper.

 

Burde jeg gå under 50#? Eller få en peak 60# satt opp til 50#?

 

Det er skafter og ikke pisser isopor brenner fast på. Stinger med 60# lemmer kan du henhold pse redusere dragvekten helt ned til 45# så det byr ikke noen problem. Bare sett deg inn hvordan man gjør dette selv. Ikke noen heksekonst i det hele.

Link to comment
Share on other sites

min bue er en 60 men skrudd ned til 52 dette fungerer helt fint for meg :)

var ute med sønnen min idag og skøyt på blinken kjempe morro det 8)

første buen jeg hadde var 70 og skrudd ned til 62..dette ble ALT for mye for meg

jeg tenkte akkurat det samme som du tenker nå jeg skulle jo være en MANN for søren! :lol:

Link to comment
Share on other sites

begynte sjøl me ein 70# bue av eldre genrasjon compound bue, gjekk heilt fint.. men e nok lurt å begynne på 50 som folk skriver, er vel lettere å få inn rett teknikk vil eg tru. har skutt me compound i snart 2 år nå, men blir litt lei i armer og rygg etter å ha skutt 100++ piler på 70# i løpet av ei lita økt.

Link to comment
Share on other sites

Jetcarrier ikke noen problem. Har bestilt en del både buer og utstyr og fått dei tilsendt via JetCarrier uten noen som helst problem. Og visse tilfeller er dette blitt billigere en få tilsendt direkte. Dei ha kansje litt høgare takst i visse tifeller, men det er ikke ekstra gebyr for tollbehandling lik som posverket har.

Link to comment
Share on other sites

Jetcarrier ikke noen problem.

 

Gode greier! Han som er i USA er litt bekymra for alt han skal ha med seg på flyet, så et alternativ er greit å ha.

 

husk at det ikk er tillat med småviltjakt med bue da ;)

 

Om det ikke blir tillatt her så finnes det en verden utenfor Norge, Jaktgal95.. :thumbup:

Link to comment
Share on other sites

Noen som mener noe om denne? http://www.finn.no/finn/torget/tilsalgs ... e=34021510" target="_blank

Denne vil eg fraråde deg å kjøpe. For da første så mangler den cable guard og da er i utgangspunktet ikkje ein bue eg vil anbefale til noe annet enn å ha da lit morro i hagen. Dei jaktspissene som følger er ikkje brukenes til noe annet enn småfugl.

Hvis du vil ha ein billig bue som fungerer så kan du sjå på denne http://www.ebay.com/itm/NEW-PSE-Spyder- ... 45fa479b9f

ca 2200kr med frakt til Norge, i tillegg så må du ha piler og ein avtrekker.

Link to comment
Share on other sites

Nå er det vel ingenting som heter Browning Archery lengere da dette ble løst opp av PSE i 2010

 

"In December of 2010 -- for various business reasons -- PSE discontinued offering products bearing the "Browning Archery" brand. Although the Browning Brand is no longer on Archery equipment, PSE will continue their commitment to fully service and repair bows according to the product warranties and service policies established by them over the years."

 

så ville vært skeptisk til denne men jeg vet at XXL solgte noen slike browning buer om de ikke gjør det enda

dette er vel noe i fra rest lageret til browning archery om jeg ikke tar helt feil

 

"In 2001, for assorted business and competitive reasons, Browning entered into an agreement with PSE in Arizona to have them take over the license for Browning Archery products."

 

dette førte til at Browning døde muligens forde PSE vil ha markedet for seg selv

Link to comment
Share on other sites

Takk for innspill! Måtte bare sjekke om det kanskje kunne være århundets kupp :wink: Har nå startet litt forsiktig med å "lese meg opp" på bue og buejakt. Når det teoretiske kommer på plass får vi se om det blir en investering etterhvert. Ser utrolig fasinerende og utfordrende ut, ser for meg at det første vilt som eventuelt blir nedlagt med bue må være en jaktopplevelse av de helt store!!

Link to comment
Share on other sites

Tror ikke Browning bua er direkte dårlig, men er enig I at du trenger en cable guard. Hvordan denne er konstruert uten og allikevel kan skytes med er for meg et mysterium...

PSE Spyder bua er et kupp. Tror nok at det blir litt dyrere når Norsk moms skal legges til, men allikevel....

Link to comment
Share on other sites

Tror ikke Browning bua er direkte dårlig, men er enig I at du trenger en cable guard. Hvordan denne er konstruert uten og allikevel kan skytes med er for meg et mysterium...

PSE Spyder bua er et kupp. Tror nok at det blir litt dyrere når Norsk moms skal legges til, men allikevel....

Mange av de billige buene på 80 tallet manglet cable guard.

Min første compound på midt 80 tall (En Bear Whitail Hunter) manglet cable guard :)

Hjulene/cammene var ofte 2-3cm brede og pga det så gikk pila/fjærene akkurat klar!

Man fikk kjøpt cable guard som ekstrautstyr og den ble festet i sikte/koggerfestet!

Se første Rambofilmen. Er vel en Jennings han bruker (uten cable guard)

 

Her er Bear bua :lol:http://www.ebay.com/itm/Vintage-Bear-Ar ... 2eb9f56e60

Link to comment
Share on other sites

Da var PSE Stinger 3G-pakken bestilt.

 

Om alt går etter planen kommer den med flyttegods fra statene i slutten av neste uke. :)

 

Hvilke piler bør jeg kjøpe? Jeg tenkte jeg skulle ha noen treningspiler klare når buen kommer, men jeg vet jo ikke hvilke piler buen settes opp for. Jeg vet bare at det er en peak 60 bue satt opp til 50# og 29" lengde.

Finnes det et "allround" alternativ for piler her i Norge til vettig pris, eller har dere noen anbefalinger for lengde og vekt/spine/spisser osv?

Link to comment
Share on other sites

Det er et uttall pilmerker å velge i. Men det som er viktig er å velge rett stivhet, eller spine. Du bør ha 400 spine med det oppsettet, dvs at pilene flexer med 0.400 tomme dersom belastet med en viss vekt. Det er ulike nummerbetegnelsee fra ulike produsenter, og med ulike tabeller, alt kan virke svært forvirrende.

Gå inn på nettsida til Huntersfriend og se etter en seksjon som heter arrow universe, tror jeg. Der er det et tonn med opplysninger.

 

edit: Du bør velge 100 eller 150 grains spisser, med dette oppsettet. Dersom du velger tyngre spisser f.eks 150 grain eller tyngre bør du ha stivere piler. (340 eller 350 spine)

Link to comment
Share on other sites

Hvis du har bestilt en RTH\RTS-pakke, så var det jo dårlig at det ikke fulgte piler med da? Min pakke fra Huntersfriend.eu kom ferdig tuna og grov-innskutt på 10, 20 og 30m med de 6 Easton St. Excel 340-pilene som fulgte i pakken. "Bevis" på papirtuningen lå stiftet sammen med bruksanvisningen, og siktepinnene stemte relativt bra men noe justering blir det jo uansett pga. ankerpunkt og slikt.

 

Men sånn generelt; som nybegynner selv kan jeg vel si at en del piler er greit å ha :roll: Skyter du på kort avstand, og 5-6piler i grupper, så er det ikke til å unngå at en nock og to ryker samt noen piler får seg en flerre og blir søppel... Og utendørs har noen lagt ett eller annet kalt stein rundt omkring i den ellers så myke naturen vår, det liker pilene heller dårlig.... :oops:

Til din bue vil (etter den oversikten jeg har sett iallefall...) 340 og 400-piler passe. Easton St-excel er jo ett greit alternativ til en grei pris, du finner dem i fleng på ebay ferdig kappa og monterte for 4-600,- + frakt og evt. moms (ett dusin er det da, som tydeligvis er det piler vanligvis selges i...) Uten å være noen ekspert, vil jeg tro du skal ha piler som er 30.5 - 31" lange (correct me if I`m wrong anyone...)

 

Linker til pilforslag;

http://www.ebay.com/itm/Easton-ST-Excel ... 1c24216665" target="_blank

http://www.huntersfriend.eu/england/arr ... cel-en.htm" target="_blank

http://www.pilogbue.com/shop/" target="_blank

 

Fant ikke så mange pakker med ferdigmonterte piler hos norske forhandlere, men kanskje lettere med en tlf til dem. Regner med de selger pakker de også.

Link to comment
Share on other sites

Joda, det fulgte med 6 karbonpiler i pakken. Og nå har jeg kjøpt 12 til. ..regner med det forsvinner noen de første ukene, og noen blir vel ødelagt. :)

 

Jeg kjøpte 350 31" lange.. Med 100gr spisser.

 

Takker for linkene, CorporalClegg. Jeg prøver å lese meg litt opp på piler og utstyr. Kjenner utstyrsbasillen komme krypende her også...

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Ser det går en del piler her ja.. ;)

Begynner så smått å skyte fine samlinger på 30 meters avstand, men har ikke fått laget en egnet blink enda.

 

Jeg lurer på å kjøpe piler og spisser på ebay, men hvordan vet jeg hvilke gjenger det er i pilene? Jeg vil jo gjerne kjøpe spisser som passer i gjengeinnsatsene i pilene.. Er dette standardisert, eller må jeg spørre selger om sånt?

Link to comment
Share on other sites

(Trur...) Gjengene er standard, men det er forskjellig diameter på pilene så du må passe på at du får spisser som er like tykke som pila. Jeg fikk ikke det til mitt dusin Axis FMJ, og det er utrulig hva den lille millimeteren spissene stikker utforbi pilene klarer å henge seg fast i krympeplast og fille-blinkene mine!!! Så nye spisser med rett dia er på vei fra ebay, sjekk ut Bowhuntersupplystore der. Utrulig god service og kjapp levering, har handla maaaasse der :)

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...