Jump to content

Hund nr 2!


Dr.Nielsen

Recommended Posts

Burde gå veldig greit om hannen dere har er bra mentalt :)

Valper lukter jo tispe i mange mnd (omtrent frem til kjønsmodingen).

Ang. maten så er det bare å passe på litt. Du skriver ikke hvordan hannen dere har vokter maten sin,men er det med knurring og

ikke angrep så bør den valpen skjønne det kjapt!

Dere kan også fjerne valpen når den nærmer seg matfatet til den eldre hunden slik at den får en rutine på det først som sist.

Da er det innkjørt den dagen valpen er kjønsmoden og dere vil da ha en grunn mindre til ett oppgjør om dette allerede er satt i system!

Link to comment
Share on other sites

Takk for svaret.

Aldri vist dominerende adferd ovenfor mennesker.

På tur med andre hunder vokter han maten sin og matposene våres.Kommer andre hunder for nære da så skal de "tas".Knurrer aldri,går rett på.Det er jo litt av grunnen til at jeg lurer på hvordan jeg skal gjøre dette på best mulige måte.

Link to comment
Share on other sites

Ville nok fôret de separat de første dagene til "gamlingen" har blitt vant til valpen. Hannhunder pleier å ha en meget bra tålmodighet med valper!

Hadde en dobertispe som ikke hadde all verdens tålmodighet ovenfor andre hunder rundt matskåla,men gikk greit med 2 terriere i hus for det!

De skjønte poenget til den store men hun fikk også klar beskjed av oss om hva som var akseptabel oppførsel også!

Hadde nok gitt "gammern" en grei beskjed om at han fikk oppføre seg litt selv om valpen nærmer seg matskåla hans

Link to comment
Share on other sites

Jeg har hatt nye hunder i hus med jevne mellomrom, noen valper, men mest voksne hunder.

Gjør som vanlig og ikke gjør noen big deal ut av det selv, så går det så bra så :-)

Er du urolig og gjør noe ekstraordinært ut av situasjonen, så merker hunden du har fra før det utrolig godt - og på den måten er det lettere å fyre oppunder dem..

Link to comment
Share on other sites

Gjør som vanlig og ikke gjør noen big deal ut av det selv, så går det så bra så :-)

Så du ville uten å blunke la en valp spasere rett bort til en hund med mat-aggresjon og satse på at "det går så bra så" ?

Uten å se an situasjonen en dag eller 3 før du hadde tatt den avgjørelsen?

Link to comment
Share on other sites

Det trådstarter forteller om er en hund som vil ha maten sin for seg selv. Som sagt: Ikke gjør det verre enn det er og ta bort maten.

 

Jeg har 4 hunder i hus og det er til stadighet fremmede hunder innenfor husets fire vegger, enten det er valp, unghund eller voksen hund - tispe eller hanne. Naturlig nok vil hundene passe på maten sin ovenfor hverandre. Men har til gode å se noen komplikasjoner innen husets fire vegger for det.

 

Det inngår i sunn fornuft å ikke la hund nr 1 ha mat framme når nr to kommer. Enten spiser nr 1 maten sin, eller ikke - og da blir den tatt bort.

 

Bruk sunn fornuft og ikke gjør det verre enn det er! Vil du ha problemer i denne situasjonen, får du problemer! Med å styre og ordne og dytte en hund hit og en dit osv mener jeg at du heller gjør dem urolige. Og at du på den måten kan "bygge dem opp" til at det skal skje noe STORT dagen dem skal gå sammen.

 

Erfaringene mine sier at du bare ødelegger for deg selv med å være troublemaker.

Link to comment
Share on other sites

Var på ett foredrag med en hundepykolog for 2 uker siden.

http://www.gooddog.no" target="_blank med Tess engren.

 

vi spurte henne ang dette med ny hund i heimen, og det beste var og de møttes første gang uten om "reviret" til den gamle hunden.

da var det mye lettere for at gamlehunden tollererte den nye.

 

og også gi den gamle mye oppmerksomhet.

 

den gamle hunden kan se på den nye som en utfordrer til reviret sitt.

Link to comment
Share on other sites

Er enig med Hyprjinta. Ikke lag noe stort ut av det. Jeg har selv 2 hunder, en tispe på 9 og en hann på 10mnd. Introduksjon gikk helt smertefritt. Hun gamlemor er også påpasselig med maten. Men han lille karen prøvde seg engang, og hun sa i fra, og det husker han enda. Han sitter fint å venter på at hun skal bli ferdig med sin mat. Det enkleste er å la dem finne ut av ting selv, så skal det nok gå bra.

Lykke til :D

Link to comment
Share on other sites

På tur med andre hunder vokter han maten sin og matposene våres.Kommer andre hunder for nære da så skal de "tas".Knurrer aldri,går rett på.

Er med denne oppførsel jeg tenker på å se an litt!

Pga at jeg har hatt en bekjent som fikk valp rimelig skadet i en nogenlunde lignende situasjon så hadde vel ikke jeg tatt så lett på det som enkelte her anbefaler!

(Men er 100% enig i at man ikke skal bli overhysterisk heller)

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...