Jump to content

valg av kule og krutt .222rem


b9600

Recommended Posts

Min samboer har levert inn søknad på en rifle i .222rem.

Jeg tenkte å bestille inn noen kuler og krutt i kalibret, så kom spm opp hva slags kuler og krutt bør jeg gå får?

 

Hun skal i første omgang skyte på papp og rev.

 

Jeg har ikke ladet i 222rem før. Hva bør jeg gå til innkjøp av kuler og krutt med tanke på best mulig presisjon?

 

Våpnet blir antagelig en husqvarna 3000 (krico låskasse med husqvarna pipe). Noen som forøvrig har noe kjennskap til disse våpna?

Link to comment
Share on other sites

Hvis papp og rev er målet ditt ville jeg valgt ei 50grain kule kansje 55grain hvis du vil ha ei litt mere vindstabilkule.

 

En helmantel til papp der har du mange og velge i og de fleste er gode.

 

Til rev er berger kuler populære og v-max. Nosler Balistiktipp er også gode kuler på rev.

 

Med litt prøving og feiling finner du ratt ei ladning som sender beggekuler på samme plass også.

 

Krutt er vel krutt som N-130, N-133 og N-135 noen raske normakrutt er også godevalg. 200 og 201 tror jeg kan passe. Ser det også er brukt N-120 til 50grains kule i ladeboken.

 

Lykketil med kule og kruttvalg.

Link to comment
Share on other sites

Prismessig kan du like godt bruke ei Matchkule fra f.eks Sierra, til papp/eletronikk. Fmj kuler kan være litt lunefulle å få til god presisjon på.

Eneste som går bra i min CZ 527 er Horndy sin 55 grs fmj, den har samme treffpunkt som 55 Grs SP fra samme fabrikk.

Her i gården blir det for tiden brukt Speer 50 grs TNT til skadedyr, 52 grs Sierra HPBT til papp/eletronikk og Sierra 63 grs til rådyr.

Alt dette forran N133

Treffpunktet er tilnærmet det samme på 100 meter, kun litt variasjon i høyden slik at skruing ikke er nødvendig.

Men som sagt, dette er i min rifle

 

 

John-A

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...