Jump to content

Lading av Nosler 140 grain


Mauser68

Recommended Posts

Har lest litt i ladeboka ( Nr. 4 ) og sett på ladningner med 140 grains Nosler i 6.5x55. Der stod COL oppført til 78 mm og ein kan lade med krutt N-204 og MRP iallefall i Norma sitt krutt.

Med N-204 står det mellom 45 og 46 grain, bruker ein MRP var det litt meir.

Men er ikkje COL på 78 mm i meste laget ? Då går kula nesten i bommene og iallefall langt under 1 mm friflukt på mi børse.

 

På orginale Norma patroner er der COL på 76 mm, faktisk litt under.

Link to comment
Share on other sites

Har lest litt i ladeboka ( Nr. 4 ) og sett på ladningner med 140 grains Nosler i 6.5x55. Der stod COL oppført til 78 mm og ein kan lade med krutt N-204 og MRP iallefall i Norma sitt krutt.

Med N-204 står det mellom 45 og 46 grain, bruker ein MRP var det litt meir.

Men er ikkje COL på 78 mm i meste laget ? Då går kula nesten i bommene og iallefall langt under 1 mm friflukt på mi børse.

 

På orginale Norma patroner er der COL på 76 mm, faktisk litt under.

 

Lad patronen etter det fabrikk patronene er også reduserer du ladevekten med 2-3grain og prøver. Har du fortsatt forhøy hastighet reduserer du mere og er den for lav putter du på ett halvt grain eller 1grain.

Link to comment
Share on other sites

Så eg skal bruke COL på 76 mm og prøve med et par grain mindre enn det som står oppført i ladeboka. Dvs begynne på rundt 43 til 44 grain ?? Eg bruker Norma-4 krutt, men det skal være ganske likt som 204.

 

Ja for COL på 78 mm, går ikkje så bra i mi rifle trur eg. Meinar å huske at eg målte Scenar kula til 78.2 mm før den tok i bommene. Og kulene er ikkje så all verdens forskjellig i tuppen. Kanskje det er snakk om maks et par mm i foskjell der..

 

Kva står det i di ladebok på Nosler Partition 140 Grain/Norma-204 ?? Har du nyere ladebok enn Nr.4 ?

Link to comment
Share on other sites

Har ladebok utgave 5.

 

Ladedata på 140grain Nosler er.

78mm COL.

45-46grain 204krutt.

 

Hvis du da velger(du bør) lade med kortere COL enn det som står i ladeboka. Så må du redusere kruttmengden litt. 2-3grain bør holde. Start med 43grain hvis du er helt sikker på att den loten med N-4 er lik 204 kruttet. Skytteragskrutt kan variere mye fra de kruttene som de skal være like. Start på 41grain hvis du ikke er sikker på att din lot med N-4 er lik 204.

Link to comment
Share on other sites

Guest loudenboomer

Jeg ville heller tatt utganspunkt ladedata på boksen. (sierra 140) - satt kula med 1mm + friflukt og begynt 3 grain under og jobbet opp.

Link to comment
Share on other sites

Loudenboomer, har tenkt på det samme. Men eg trur eg havna på 76.5 COL på den Scenar`en eg lada. Og det er vel rundt der eg trur eg kjem til å begynne. Då har eg iallefall over 1mm friflukt.

Så eg får lade meg opp et par patroner og teste. Takker for tips til alle her. :)

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...