Jump to content

O/U-hagle til nybegynner - kal 12


Ei tohi varjata

Recommended Posts

Hei. Avlegger jegerprøveeksamen om en liten uke.

 

I dag var jeg på den lokale leirduebanen som en del av jegerprøvekurset, og jeg falt pladask for leirdueskyting - selv om jeg ikke traff så mye.. :lol:

Dermed har jeg lyst til å anskaffe ei O/Uhagle når[/om] jeg består. Ikke bare til leirdueskyting, men også fugl.

 

Følgende krav er satt..

Maksimumpris 6000-7000. Vil ha råd til ammunisjon også..

Kaliber 12 - 70mm eller 76mm kammer er ønskelig. 89 hadde også vært fint (fordi BlackCloud er festlig :wink: ), men jeg betaler ikke mer for det. Kjøper altså ikke modell 2 av hagle X som har 89mm til kroner X mer.

Enkel avtrekker (og løpsvelger)

Automatisk sikring

Utskiftbare choker

 

Den må tåle litt juling.

 

Kunne tenkt meg å evt. få tak i en lerduekaster også, slik at jeg kan bruke denne inne på landstedet vårt. Leirduebanen er en 30-40min borte med bil, og jeg akter ikke å mase på foreldrene mine to ganger i uka om de kan kjøre meg dit. Da er det greit om jeg kan åke inn på hytta alene og heller spenne opp en stri kaster enn å kjøre i ein time og betale en hundrings hver gang jeg vil skyte.

Har noen forslag om hvilke typer, produsenter eller modeller som er best for litt skyting iblant på hytta? Trenger ikke være noe supert som kan slenge fire om gangen, sende rabbits eller bytte utkastvinkel. Da flytter jeg heller på den selv. :mrgreen:

Kan betale ett par tusen for denne om det er noe som varer og jeg ikke blir lei av fordi oppspenning tar mer energi enn å forstå norsk politikk.

 

Det er det samme for meg om haglen heter Baikal, Silma, Lanber, Beretta eller Blaser så lenge den er driftssikker, passer meg godt, har rett pris og ikke ruster om du ser stygt på den. :wink:

Skal til et par lokale våpenbutikker til uka og prøve å få kjent litt på diverse hagler, men det er såklart suverent om jeg har noe å gå etter.

 

Takk på forhånd for innspill og forslag..

 

Ole

Link to comment
Share on other sites

Tja... Finner du en Baikal som passer deg så har du både oppfyllt alle kravene dine og ganske mye penger igjen til ammo. Har hatt samme Baikal i snart 20 år (riktignok bare med 200-300 skudd per år) og har aldri hatt noen problemer. Litt tung, men fin balanse. Lette lenge etter en unnskyldning til å bytte den ut med en Beretta eller tilsvarende, men har slått meg til ro med at jeg skyter vel så godt med den gamle Baikalen som jeg ville gjort med en ny Beretta.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...