Jump to content

Justering av orginalt avtrekk på Howa 1500


Guest GB

Recommended Posts

Har en Howa 1500 som jeg ikke er helt fornøyd med avtrekket på. Litt tungt og litt kryp.

 

Har lest om hvordan en går fram, og synes egentlig ikke det så uoverkommelig ut.

 

Er dette en jobb jeg absolutt bør sette bort, eller er det en grei jobb for "vanlige folk" med en smule teknisk innsikt? Det er jo morro med alt en kan gjøre sjøl!

Link to comment
Share on other sites

  • 7 months later...

Det samme lurte jeg på for en tid tilbake, og konsulterte Google. Fant ikke så veldig mye konkret, men her (nederst på siden) er det en slags oppskrift:

http://www.thehighroad.org/archive/index.php/t-19202.html

Kan knapt nok kalles en veldig pålitelig eller offisiell kilde, så en god porsjon fornuft og litt innsikt kommer nok godt med. Ellers avtrekket såpass enkelt at det ikke er veldig vanskelig å se hvordan det virker. Det aller viktigste er jo uansett at avtrekket er sikkert.

Link to comment
Share on other sites

Jeg brukte denne framgangsmåten sånn ca. Husker ikke hvor jeg fant den, men jeg lagra den iallefall. Test ut skikkelig etterpå, så alt er sikkert.

 

Edit: Ser at noen svarte før meg, og oppskrifta ser ut til å ligne fælt... Kanskje det var der jeg fant den også?

 

The Howa trigger is adjustable:

 

1. Make sure the weapon is unloaded and remove the barreled action from the stock.

2. There are three screws on the Howa trigger assembly, all three are

RTV'd. Remove the RTV from the front and back screws.

3. The front screw is the return spring adjustment (Pull weight): Back

this screw all the way out, then install to at MINIMUM 1.5 threads. This

is the lowest trigger pull setting that is recomended by Howa. It will

give you around 2.5 lbs. Re-RTV the screw.

4. The rear screw is for Sear engagement. Adjusting this screw in will

give you a finer engagement and less creep (there is NO creep in my

factory Howa trigger), adjusting it out will give you creep. RE-RTV the

screw.

5. Reinstall the barreled action into the stock, place a stap cap (or

expended shell) into the chamber, cock the weapon and smake the rifle butt

HARD a time or two to see if you have gone too light on the sear

engagement. If you don't have any 'slap fire', your good to go.

Link to comment
Share on other sites

Problemet med Howa avtrekk er at når avtrekket er justret bra, virker ofte ikke sikringen. Man må stille tilbake på inngrepet hane/sear, og det kjennes som slep. Skal slike avtrekk bli bra må man inn og slipe/polere på delene, og det er en jobb jeg ikke anbefaler "vanlig fingernemme" folk.

 

Edit: Ser at det går en annen tråd her som heter Howa 1500, der Zeb Macahan beskriver det jeg sier her på en grundig måte. Nytt for eg at de nye er bedre, det var gledelig! Enig med han at dette er veldig mye børse for pengene!

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...